Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Český Facebook jako Okamurova síť. „Podobná hnutí jako SPD mají výhodu,“ míní analytik

Tomio Okamura ve videoproslovu na své facebookové stránce. Reprofoto: Deník N
Tomio Okamura ve videoproslovu na své facebookové stránce. Reprofoto: Deník N

Analýza: Na volební výsledky může mít vliv také to, jak si strany a politici povedou v prezentaci na sociálních sítích. Mezi ty nejúspěšnější na českém Facebooku patří politici SPD. To jim přímý přísun hlasů sice nezaručí, bez Facebooku by ale podobná uskupení měla výrazně těžší pozici v předvolebních bitvách.

„Internet je naše moře,“ zní jeden ze základních pirátských postulátů. Strana tvořená často lidi s blízkým vztahem k moderním technologiím nebo progamátorství jím říká, jak internetu rozumí. S jistou mírou nadsázky ovšem platí, že zejména na českém Facebooku si nejlépe vede hnutí, které se spíše bije za udržení stávajících věcí než prosazování pokroku.

Konkrétně jde o SPD. Jeho politici jsou velmi úspěšní v šíření svého obsahu na nejrozšířenější sociální síti v zemi. To se může stát velmi cenným artiklem v blížících se sněmovních volbách, když bude hnutí Tomia Okamury potřebovat mobilizovat své skalní příznivce. Podle dat agentury Median totiž SPD v posledních měsících oslabuje a nemůže si dovolit, aby část tvrdšího jádra podporovatelů zůstala v den hlasování doma.

Jedním z významných nástrojů komunikace před volbami jsou sociální sítě. Jde pochopitelně pouze o jeden díl v mixu možností, jak oslovit veřejnost. Kromě osobních setkání v rámci kontaktní kampaně jde také například o mediální výstupy, v posledních letech ale význam sociálních sítí vzrostl.

Zatímco Instagram z pohledu politické komunikace prozatím v Česku spíše neexistuje a Twitter slouží hlavně jako přímá linka na mediální články, Facebook je stále nejvyužívanější platformou a je pro politické strany nezastupitelný. Ostatně jen do připlácení a cílení svých příspěvků investují miliony korun.

Od začátku roku, od kdy začala formálně běžet kampaň, dosáhl největšího počtu facebookových interakcí předseda SPD. Mezi tyto interakce patří lajky a další reakce pod každým ze statusů, komentáře a také sdílení jednotlivých příspěvků. Tomio Okamura sesbíral do úterního poledne přes šest milionů takových interakcí. Popisovaná data pocházejí z analytického nástroje CrowdTangle.

Facebookový vesmír SPD

Okamurův úspěch sám o sobě až tak překvapivý není, dlouhodobě je na Facebooku populární a dokáže pracovat s příznivci svými i hnutí. Zajímavější je pohled mezi deset nejúspěšnějších českých politiků v této metrice. Mezi nimi má totiž SPD hned čtyři zástupce. Kromě Okamury je to šéf poslanců Radim Fiala, europoslanec Ivan David a také poslankyně

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Analýza

Sněmovní volby

Sociální sítě

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější