Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Zlikvidujeme je, nebo o ně začneme pečovat? Nezvyklá výstava v Ústí upozorňuje na opuštěné německé hroby

Všechny náhrobky pochází ještě z doby před druhou světovou válkou. Náhrobky nesou jména českých Němců. Zdroj: Jiří Preclík – Muzeum města Ústí nad Labem.
Všechny náhrobky pochází ještě z doby před druhou světovou válkou. Náhrobky nesou jména českých Němců. Zdroj: Jiří Preclík – Muzeum města Ústí nad Labem.

Na ulici před budovou muzea v Ústí nad Labem stojí německé náhrobní kameny. Kurátoři netradiční výstavy chtějí otevřít diskusi o osudu opuštěných nebo poničených hřbitovů a hrobů v pohraničí. Expozice mezi lidmi vyvolává emoce, někteří ji chápou jako otevírání starých ran. A rozporné reakce budí i mezi ústeckými politiky.

Ještě na konci července Brněnskou ulicí projížděla auta. Místo nich je dnes na silnici osmačtyřicet náhrobních kamenů na dřevěných paletách. Vedle nich je nasprejovaný nápis: „Ruhe Sanft! Odpočívej v pokoji?“

Většina náhrobků nese stopy času nebo necitlivého zacházení. Tu a tam chybí kus kamene a desky jsou oprýskané. Jména zemřelých, která lze ještě na některých náhrobcích přečíst, jsou německá.

Na některých německých náhrobcích jsou jména zesnulých stále zřetelná. Foto: Jiří Preclík, Muzeum města Ústí nad Labem.

Muzejní výstava s titulem „Hřbitov na ulici“ upozorňuje na problematický osud opuštěných německých hrobů v českém pohraničí. Historické náhrobky pocházejí ze Zubrnic na Ústecku. Obec nechala v roce 1968 ze svého hřbitova odstranit opuštěné hroby, z nichž většina patřila českým Němcům. Náhrobky tehdy skončily na skládce u starého mlýna, letos je vykopalo zubrnické Muzeum v přírodě se spolkem Omnium.

„Při likvidaci náhrobky očíslovali a nabízeli jako stavební materiál. Na některých jsou ta červená čísla doposud zřetelná,“ poznamenává kurátor výstavy Karel Konopka z Muzea v přírodě Zubrnice.

Za podobou instalace stojí dva umělci a pedagogové z Fakulty umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Pro výtvarníky Jiřího Bartoše a Roberta Vlasáka bylo nejtěžší skloubit výtvarnou složku s technickými omezeními.

„Do silnice se nesmí dělat žádný trvalý zásah. Museli jsme tak i vytvořit specifický nátěr pro zdejší nápis Ruhe Sanft! Odpočívej v pokoji?, který tam vydrží jen po dobu výstavy,“ vysvětluje Bartoš.

Výtvarníci museli pro nápis použít speciální nátěr, který na silnici bude pouze dočasně. Taková barva však nebyla nikde k dostání, a tak výtvarníci experimentovali a vytvořili si vlastní. Foto: Jiří Preclík, Muzeum města Ústí nad Labem.

„Zároveň máme povinnost se k památkám chovat ohleduplně, a tak jsme do náhrobků nevrtali, nijak je nelepili nebo jinak dál nenarušovali,“ dodává výtvarník. S Vlasákem se tak rozhodli náhrobní kameny ukotvit na dřevěných paletách.

„Z nápadu výtvarníků jsem byl nadšený. Nejenže palety odkazují na minulost náhrobků, které se na paletách prodávaly jako stavební materiál, ale rovněž symbolizují i jejich aktuální osud. Tedy že jsou na nich kameny připravené pro další transport do zubrnického muzea, kam po konci výstavy poputují,“ říká druhý kurátor výstavy a historik Muzea města Ústí nad Labem Martin Krsek.

„Pouliční hřbitov“ budí emoce a rozporuplné reakce nejen na sociálních sítích. Například podle náměstka ústeckého primátora Tomáše Vlacha (ANO) je výstava za hranou

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Historie

Česko, Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější