Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Politická reklama na Facebooku míří hlavně na muže. Aktuálně je přitom víc váhajících voliček

Statistiky Babišovy politické reklamy na Facebooku.
Statistiky Babišovy politické reklamy na Facebooku.

Do politické reklamy na Facebooku teče v předvolebním období stále víc peněz. Největší zadavatelé až na výjimky míří na mužské publikum. Opoziční koalice chtějí začít víc cílit i na ženy.

Volební kampaň před sněmovními volbami v druhé polovině léta postupně nabírá na obrátkách. Lídři jednotlivých politických stran i koalic stále častěji míří do regionů na kontaktní kampaň, sílí ale také propagace na sociálních sítích.

Strany do ní investují hodně energie i peněz. Výdaje na placenou reklamu na Facebooku jdou u některých uskupení do stovek tisíc korun, v některých případech již překočily hranici milionu.

Datový analytik Josef Šlerka publikoval na webu Investigace.cz text, ve kterém se zaměřil na reklamu u facebookových stránek, které za ni zaplatily v posledním kvartále alespoň 100 tisíc korun. Takových účtů je v Česku přesně 14.

Premiantem je ve sledovaném období stránka lídra koalice Spolu na premiéra Petra Fialy (ODS), která do placených příspěvků investovala přes 550 tisíc korun.

Šlerka se ve svém textu zaměřil zejména na to, na koho vlastně jednotliví politikové a strany cílí. Při zadávání reklamy je totiž možné nastavit, jaké lidi chcete oslovit. A to z pohledu věku, pohlaví, místa bydliště a řady dalších metrik včetně životních situací a zájmů.

Jedním ze základních zjištění datového analytika je, že vyjma stránek Andreje Babiše (ANO), Aleny Schillerové (za ANO) a Roberta Šlachty (Přísaha) se sdělení stran dostane zejména k mužům. V některých případech je podíl zobrazení reklamy u mužů dominantní.

„Výjimkou jsou pouze stránky Roberta Šlachty, Andreje Babiše a Aleny Schillerové, u nichž se zásah pohybuje mezi oběma pohlavími spíše rovnoměrně. Zejména reklamy Aleny Schillerové dokonce zasahují ženy o něco více, než jaký je jejich poměr na českém Facebooku,“ popisuje Šlerka.

Voličky jsou nyní častěji nerozhodnuté

Podle dat Medianu by nyní právě ženy mohly být jednou ze základních cílových skupin, na které se strany, hnutí a koalice budou před volbami obracet. Ředitel Median Přemysl Čech Deníku N řekl, že voličské preference mezi muži a ženami se u jednotlivých stran příliš neliší. Významný rozdíl ale je v tom, zda je daná skupina rozhodnuta, komu by dala hlas.

„Muži a ženy se významně liší nejvíce v ohledu rozhodnosti. Ženy jsou významně častěji než muži dosud nerozhodnuté,“ říká Čech. Podle aktuálních dat Medianu by v červenci nebylo rozhodnuto nebo nevědělo, koho volit,

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Sněmovní volby

Sociální sítě

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější