Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Pojďme se o elektromobilech bavit racionálně. Nic jiného už smysl nedává

Česká vláda se k podpoře elektromobilů zatím staví jen váhavě. Foto: Adobe Stock
Česká vláda se k podpoře elektromobilů zatím staví jen váhavě. Foto: Adobe Stock

Komentář Michala Tomeše: V Evropské unii se za čtrnáct let přestanou prodávat auta se spalovacími motory. Nežijme ale v iluzi, že se Česko nachází na rozcestí. Budoucí trasa je totiž jasně vytyčená. Čím dříve se po ní vydáme, tím víc na nových technologiích vyděláme.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Co jste dělali v roce 2007? Apple tehdy začal prodávat první iPhone, vyšlo poslední knižní vydání Harryho Pottera a narodila se současná olympijská šampionka ve skateboardingu Momidži Nišijová. Rok 2007 si určitě dobře pamatuje také podnikatel Elon Musk, který v té době dokončoval přípravu svého prvního elektromobilu Tesla s názvem Roadster. Jednalo se o první sériově vyráběný vůz s tímto pohonem a dojezdem větším než 200 mil (320 kilometrů).

Čtrnáct let je v technologiích dlouhá doba. A za stejný čas se v Evropské unii přestanou prodávat automobily se spalovacími motory, jak navrhuje strategie Fit for 55. Jejím cílem je snížení objemu vypouštěného oxidu uhličitého, jenž vzniká nejen na evropských silnicích, ale také v továrnách, teplárnách, na nebi a moři.

Ustanovení jasného data vyvolalo dvojí reakce. Ze strany automobilek zaznělo především odhodlání a ujištění, že přechod k bezemisní dopravě zvládnou. Není divu, řada z nich přestane benzinová a naftová auta vyrábět ještě dříve, než bude Evropská unie požadovat. Odvahu výrobcům dodávají také dřívější ekologické škraloupy, po aféře Dieselgate je odhodlání Volkswagenu o to silnější.

Česká veřejná debata spadá do

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Automobily

Energie

Názor

Ekonomika, Komentáře

V tomto okamžiku nejčtenější