Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Týden s vědou: tři vrstvy soukromí, přepólování Země a bakterie proti Alzheimerovi

Ostrov Axela Heiberga v kanadské Arktidě. Tady byl severní magnetický pól ještě před dvaceti lety, ale nelíbilo se mu tu. Foto: Ansgar Walk, Wikimedia
Ostrov Axela Heiberga v kanadské Arktidě. Tady byl severní magnetický pól ještě před dvaceti lety, ale nelíbilo se mu tu. Foto: Ansgar Walk, Wikimedia

V Silicon Valley si z nás už nepokrytě dělají legraci. Katarzyna Szymielewiczová z polské nadace Panoptykon umí vysvětlit proč, ale není to vysvětlení optimistické. Velkou radost nám možná nezpůsobí ani zrychlené putování magnetických pólů Země. Je tu další Týden s vědou a technikou.

Facebook má zas nový skandál se zneužitím osobních dat… a víte co, mně se to už nechce týden co týden do detailů popisovat, ostatně ani vám se to možná nechce číst. Pokud přece ano, podívejte se k odborníkům. Dodám jen, že tentokrát se analogicky provinil i Google. Jde o zneužití speciálních vývojářských účtů, které oběma firmám poskytuje Apple, aby mohly testovat aplikace pro iPhony. Když to prasklo, Apple je potrestal tím, že na dva dny vypnul jejich certifikáty, což mimo jiné znamenalo, že si po tu dobu zaměstnanci Facebooku a Googlu nemohli v kantýně objednávat jídlo přes mobil. Po celé dva dny, považte. Ruka ruku myje a Silicon Valley si z nás kolektivně dělá legraci. Těch řečí o ochraně soukromí zákazníků! Doufejme aspoň, že to dělají naprosto cynicky pro prachy, aniž by si mysleli, že jednají ve jménu nějakého vyššího dobra. To by totiž byla teprve hrůza.

Soukromí: jen malý kousek pod kontrolou

Jeden z nejchytřejších příspěvků na téma digitálního soukromí, jaký jsem poslední dobou viděl, napsala pro Quartz paní Katarzyna Szymielewiczová, spoluzakladatelka polské nadace Panoptykon. Rozlišuje tři vrstvy. Tu nejhlubší tvoří to, co sami na internetu sdílíte s ostatními (jako své jméno, kontaktní údaje, komentáře na Facebooku). Další vrstvu pojmenovala „co prozradí vaše chování“. Sem patří údaje, kdy se připojujete, jaké webové stránky prohlížíte, co a kdy nakupujete. Konečně třetí vrstva se jmenuje „co si o vás stroje myslí“ a obsahuje informace vyvozené z těch předchozích dvou vrstev: čím se zabýváte v práci, jaké jsou vaše politické

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Týden s vědou a technikou

Věda

V tomto okamžiku nejčtenější