Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Cesta samuraje je smrt. Studio Hrdinů uvedlo inscenaci o spisovateli Jukio Mišimovi

Jen dva lidé a spousta slov. Foto: Patrik Borecký
Jen dva lidé a spousta slov. Foto: Patrik Borecký

Jukio Mišima (1925–1970) je dnes už trochu pozapomenutý japonský spisovatel a filmař; do historie se navíc zapsal spíše svou bizarní smrtí a hlásáním velmi extrémních názorů než uměleckým dílem. Ve Studiu Hrdinů se pokusili obě tyto polohy evokovat v inscenaci Zlatý řez, sestavené jak z Mišimových textů, tak ze vzpomínek lidí okolo něj.

Zdejší umělecký ředitel a režisér Jan Horák k tomu dodává, že se v holešovickém divadle k nejednoznačným, ale pozoruhodným postavám na okraji literárního světa obracejí cíleně. A že v tomto případě chtěl volně navázat především na starší titul Církev, jehož protagonistou byl jen o málo méně kontroverzní Louis-Ferdinand Céline.

Jukio Mišima se v šedesátých letech minulého století postupně proměňoval z dobově populárního (byť kontroverzního) romanopisce ve fašizujícího extremistu. Svůj obrat od dekadentního a erotizovaného vzývání smrti k přepjaté oslavě samurajských ctností korunoval nejprve založením domobrany a nakonec i absurdním pokusem o státní převrat s cílem navrátit moc císaři. Po nezdaru akce (o níž se pokusil spolu se čtyřmi členy své skupiny) pronesl projev a spáchal tradiční rituální sebevraždu seppuku.

Právě popisem této události

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Divadlo

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější