Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

„Zázrak“ na hubnutí? Přerušovaný půst není žádná magie, ale funguje, říká lékař

Přerušovaný půst
Přerušovaný půst

Nejde o žádný zázrak, ale někomu může pomoci zhubnout. Tak popisuje přerušovaný půst lékař a fyziolog Boris Bajer.

„Mnozí se mě ptají, jestli přerušované hladovění opravdu pomáhá s hubnutím, a já mám velmi jednoduchou odpověď – ano,“ říká Boris Bajer. „Není za tím žádná magie, žádný tajný zapomenutý gen, který se spustí a najednou začne spalovat tuky. Ve skutečnosti je to velmi jednoduché: tělo se dostane do kalorického deficitu.“

Nejprve si však musíme vysvětlit, o co jde. „Přerušovaný půst – známý i pod zkratkou IF (z angl. intermittent fasting) – je předem naprogramovaným půstem v rámci vašeho stravovacího režimu. Přesně si naplánujete, kdy budete jíst a kdy budete hladovět.

V posledních letech se z této metody stal módní trend, ale rozhodně nejde o nic nového. Lidé hladověli už kdysi dávno, v době, kdy ještě lovili mamuty; náš metabolismus je z hlediska genetické informace nastaven spíše na nedostatek než na přebytek. Naopak, v posledních desetiletích jasně vidíme, že přebytek vede ke zvýšenému počtu případů kardiovaskulárních onemocnění, cukrovky a dalších metabolických onemocnění.“

Nejznámějším typem IF je takzvaná metoda 16 : 8, kterou literatura označuje zkratkou TRF (z angl. time-restricted feeding). „Jednoduše řečeno, šestnáct hodin hladovíte a osm hodin jíte.“

Při tomto režimu máte mnohem větší šanci dodržovat základní zásadu hubnutí, a to kalorický deficit. Obecně platí, že hubnete, pokud je váš energetický příjem nižší než energetický výdej. „Za osm hodin prostě nestihnete sníst tolik kalorií, a tak se tělo dostane do deficitu,“ pokračuje Bajer.

Dalším typem IF je metoda 5: 2, v níž

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Rodina a vztahy

V tomto okamžiku nejčtenější