Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Annette překračuje stín žánru a dává lekce ze setkání s vlastní nejistotou

V hlavních rolích hrají Adam Driver a Marion Cotillardová. Reprofoto: Aerofilms
V hlavních rolích hrají Adam Driver a Marion Cotillardová. Reprofoto: Aerofilms

Festival v Cannes zahájil muzikálový snímek Annette francouzského režiséra Leose Caraxe. Film, ve kterém hrají Adam Driver nebo Marion Cotillardová, je prvním americkým titulem ceněného evropského tvůrce. Dlouho očekávaný muzikál měl ve čtvrtek českou premiéru.

První muzikálová sekvence filmu Annette, novinky francouzského režiséra Leose Caraxe, končí otázkami: Můžeme už začít? Nebo ještě nemůžeme? Přitom se tentokrát nejedná pouze o pasáž, která má publikum připravit na další děj, ale i projevení jisté nedůvěry k divákům. Fanoušci muzikálů uvedených v posledních pěti letech totiž se svými představami o žánru s Annette narazí s následujícími výhradami: takto by muzikál neměl vypadat; to přece není „skutečný“ muzikál.

Šestý snímek Leose Caraxe tak na diváka až tlačí, narušuje jeho jistoty a vědomí toho, co o žánru ví. Pokouší se mu ukázat, jak také může filmový muzikál vypadat. Annette se ukazuje být především střetem s nenaplněnými očekáváními několikerého typu.

Ona první sekvence uvede pro Caraxův film charakteristickou zvláštnost: přestože muzikálová pasáž začne v nahrávacím studiu, herci společně s hudebníky z kapely Sparks vyjdou ven a svůj výstup dokončí na ulici. Touto na první pohled nenápadnou scénou snímek ustaví formální rozpolcenost, do níž bude vsazen. V tomto případě postavy vyjdou z uzavřeného prostoru – typického pro muzikálový žánr – do prostoru otevřeného.

Opozice je pro Annette typická. Film vypráví o složitém vztahu muže a ženy. On je cynickým stand-up komikem (zastupuje „nízké umění“); ona elegantní operní pěvkyní (reprezentuje „vysoké umění“). On se chová výstředním způsobem; ona budí dojem, že má vše, co se kolem ní děje, pod kontrolou.

Film však nutně nestaví na kontrastu, který se v protichůdnosti nabízí. Naopak divákovi nabízí tu zvláštní a těžko uchopitelnou změnu, když jedna strana prostoupí druhou. Symbolem těchto transformací se v Caraxově filmu stává dítě, které ústřední dvojice zplodí: to na jednu stranu vypadá jako dřevěná loutka, na stranu druhou je plné života.

Podobné rozpolcenosti si může divák všimnout i u

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Film

Filmový festival v Cannes

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější