Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Peking knokautoval „čínský Uber“ Didi. A tím změnil svět, tak jak ho známe

„Už teď na internetu žijeme v rozštěpeném světě, se dvěma kompletně oddělenými digitálními sítěmi – jednou v Číně a druhou převážně ovládanou Spojenými státy, ale k dispozici většině ostatního světa. Nicméně když se tento rozštěp v 90. letech rodil a Peking stavěl svůj Velký firewall, i tak se postupně – ačkoli omezeně – sbližovaly finanční trhy a finanční zájmy. Zdá se, že rok 2021 znamená konec této fáze vztahů Číny s okolním světem.“ Foto: Adobe Stock
„Už teď na internetu žijeme v rozštěpeném světě, se dvěma kompletně oddělenými digitálními sítěmi – jednou v Číně a druhou převážně ovládanou Spojenými státy, ale k dispozici většině ostatního světa. Nicméně když se tento rozštěp v 90. letech rodil a Peking stavěl svůj Velký firewall, i tak se postupně – ačkoli omezeně – sbližovaly finanční trhy a finanční zájmy. Zdá se, že rok 2021 znamená konec této fáze vztahů Číny s okolním světem.“ Foto: Adobe Stock

Čína má jediného krále osobní přepravy. Didi Chuxing dokázal pohltit i Uber, má stamiliony uživatelů a desítky milionů řidičů. Ale nově také vymazanou aplikaci a zhroucené akcie: dva dny po triumfálním vstupu na americkou burzu na něj udeřil čínský stát a v USA čelí hned dvěma žalobám. V sázce je však mnohem víc než osud jedné, i když obří firmy. Jsme svědky dalšího zlomu ve vztazích Číny s okolním světem. Po vzniku dvou oddělených internetů a rozštěpení digitálního světa se zřejmě začíná štěpit i ten finanční.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Dva kamarádi vyjdou z kavárny ven na ulici. „Parádní palačinky, co?“ mrkne jeden na druhého a ten spokojeně přitaká. Pojedli dosyta a teď spěchají za povinnostmi. Plný žaludek by možná uvítal zdravotní procházku, ale prosím vás – dostat se pěšky někam dál v obří Šanghaji, kde jeden centimetr na mapě šlapete třeba i hodinu?

„Chytíme si taxíka?“ navrhne ten vlevo, ale druhý má lepší nápad: „Nevezmeme si spíš Didi?“ Nad kamarádovými obavami z nedostatečně plynné čínštiny (oba jsou takzvaní expati, tedy v Šanghaji žijící cizinci) mávne rukou: Didi, čínský ekvivalent u nás dobře známého Uberu nebo Boltu, už svoji aplikaci začal nabízet i v angličtině. Stačí párkrát ťuknout do displeje telefonu. „Snadné jak facka!“

Rychle se ukáže, že to tak jednoduché nebude. Do cesty se postavil nečekaný zákaz vjezdu. Objednaný řidič se své zákazníky marně snaží dostihnout a v jednom kuse jim volá a chrlí na ně kulometnou čínštinu, zatímco dočista z míry vyvedená dvojice tápe v okolních ulicích a míjí Číňany, kteří do svých Didi aut spokojeně

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Čína

Technologie

Svět

V tomto okamžiku nejčtenější