Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Vlci z Wall Street českého Instagramu. Luxusem lákají mladé lidi do sítě rizikového obchodování

Vyučený kuchař Matěj Šimůnek prodal dům za 2,5 milionu. Do jeho týmu se přes IM Academy registrovalo už kolem 130 lidí, které motivuje sdílením svého života na Instagramu. Nyní je vede a radí jim s trhy. Foto: Jakub Zelenka
Vyučený kuchař Matěj Šimůnek prodal dům za 2,5 milionu. Do jeho týmu se přes IM Academy registrovalo už kolem 130 lidí, které motivuje sdílením svého života na Instagramu. Nyní je vede a radí jim s trhy. Foto: Jakub Zelenka

Sní o luxusním životě, který znají z pečlivě spravovaných profilů na sociální síti Instagram, a pasivním příjmu s minimem práce. Cesta k drahým autům a exotickým dovoleným ale vede přes další podobně smýšlející lidi, které pod sebe upíšou do takzvaného víceúrovňového marketingu pod hlavičkou společnosti IM Academy. Ta nabízí vzdělání a údajný recept na to, jak uspět při složitém obchodování s měnami a akciemi. V Česku už i přes varování České národní banky zlákala tisíce lidí.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

IM Academy je upravenou formou takzvaného víceúrovňového marketingu (anglicky multi-level marketing, označuje se také zkratkou MLM). Systém motivuje účastníky získávat pod sebe do „týmu“ další členy. Za to jim náleží provize z prodeje produktů či služeb. Schéma umožňuje získat pravidelný pasivní příjem ve chvíli, kdy se člověku podaří vytvořit dostatečně velkou síť spolupracovníků.

V rámci IM Academy v Česku vznikají početné týmy burzovních obchodníků či spekulantů s měnami nebo virtuálními valutami. Ti v blízkosti vrcholu organizace mohou získávat i tisíc dolarů měsíčně za to, že přivedou nové lidi do systému a udržují je tam co nejdéle.

Motivace pro účast v takovém schématu je pak jasná – za pravidelný poplatek slibuje „akademie“ přístup k vzdělávací platformě, která v současnosti funguje primárně na online bázi. Slibuje, že se z členů stanou úspěšní obchodníci s měnami nebo akciemi.

Fenomén instagramových účtů plných rychlých aut a motivačních citátů lákajících mladé lidi k rizikovému investování začal bujet během pandemie covidu. Reportéři Deníku N proto začali rozplétat síť stovek až tisíců lidí, kteří za pravidelné kurzy v rámci IM Academy platí.

Kuchař bez maturity radí s trhy

Jedním z nich je i vyučený kuchař bez maturity

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Osobní finance

Sociální sítě

TOP

Česko, Ekonomika

V tomto okamžiku nejčtenější