Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Dvojí metr na české filmy. Ceny filmových kritiků vznikly kvůli přehlížení méně známých snímků

Toman. Příliš mocný muž ve stínu. Foto: Falcon
Toman. Příliš mocný muž ve stínu. Foto: Falcon

Filmoví profesionálové, kteří rozhodují o Českých lvech, dlouhodobě hlasují spíše konzervativně, drží se zavedených žánrů a ověřených jmen a často se nechávají vést mediální „viditelností“ toho kterého titulu. Ceny filmových kritiků, které v sobotu vyhlašují nominace, vznikly kvůli přehlížení méně známých filmů.

U akademiků třináct, u kritiků nula: takový je počet nominací filmu Toman na nadcházejících Českých lvech, respektive na Cenách české filmové kritiky. Spolu s hodnocením thrilleru Domestik, který naopak vyzdvihují kritici, toto skóre ilustruje způsob, jakým na naši kinematografii nahlížejí hlasující tělesa dvou tuzemských výročních ocenění.

Členové České filmové a televizní akademie (ČFTA), tedy filmoví profesionálové, kteří rozhodují o Českých lvech, dlouhodobě hlasují spíše konzervativně, drží se zavedených žánrů a ověřených jmen a často se nechávají vést mediální „viditelností“ toho kterého titulu. Novináři ze Sdružení českých filmových kritiků naopak nemají problém vyzdvihnout neotřelá, neobvyklá nebo méně veřejně propagovaná díla.

Toman vs. Domestik

Toman scenáristy, režiséra a producenta Ondřeje Trojana je podobně jako Trojanovy předchozí režijní počiny Občanský průkaz a na Oscara nominované Želary historickým dramatem, které rozehrává osudy jednotlivců na pozadí „velkých dějin“.

V tomto případě jde o kličkování Zdeňka Tomana, oportunisty a mimo jiné šéfa československé zahraniční rozvědky, obdobím třetí republiky.

Konvenčně vyprávěný a v jádru vlastně nesmírně poctivý film působí jako kinematografický dinosaurus: odvíjí se těžkopádně, při

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Film

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější