Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Z démonizované zábavy se stalo akademické odvětví. Vysoká škola dá vývojářům čas o hrách přemýšlet

Vizuál k úspěšné hře Mafia. Repro: Hangar 13
Vizuál k úspěšné hře Mafia. Repro: Hangar 13

Českým herním vývojářům se daří. Herní studia sídlící v České republice loni vydělala přibližně pět miliard, čemuž pomohla také koronavirová pandemie, která řadu lidí přinutila oprášit herní počítače nebo konzole a ve volných chvílích znovu začít. Také kvůli přibývající práci však českým studiím chybí dostatek kvalitních pracovníků. Na to se daří reagovat vysokým školám, které poskytují stále větší možnosti hry studovat. Nabízejí přitom víc než jen obligátní titul.

„Jedním ze způsobů, jak se hry naučit vytvářet, je nějaká forma samostudia,“ vysvětluje herní vývojář Jaroslav Wagner, jeden z autorů populární počítačové hry Bulánci. Legendární střílečku, kde proti sobě bojují pestrobarevné polštáře, vytvořil společně s kamarády ještě v průběhu studií v roce 2001. Tedy v době, kdy se počítače teprve dostávaly do běžného života a na samotné počítačové hry velká část společnosti shlížela spatra.

Jednou z těchto částí byly také školy. Ačkoliv mnoho známých počítačových titulů tehdejší doby vytvořili stejně jako Bulánky právě studenti, jako obor byly počítačové hry dlouho přehlížené.

Průkopníkem byla Velká Británie, kde první studijní obor zaměřující se primárně na počítačové hry vznikl v roce 1997 na skotské Abertay University v Dundee. Šlo o první takový obor na světě. Od té doby se pravidelně umisťuje na předních pozicích mezinárodních srovnání. Na univerzitě Abertay mohou zájemci studovat jak herní produkci, tak technologické obory nebo obor Computer Arts, který je zaměřený především na teorii herního průmyslu.

Právě devadesátá léta dala rovněž vzniknout oboru game studies (volně přeloženo jako studium her nebo studium o hrách), které se odštěpilo z kulturálních studií. Původně se game studies zaměřovaly především na deskové hry, již krátce po jejich ustavení se však hlavním cílem zájmu staly právě videohry. Významná část game studies je propojená s kognitivní psychologií, výzkumníci se ale zabývají také historií herního průmyslu nebo virtuální ekonomií.

Řekni, kde ti odborníci jsou?

V České republice se s propojováním herního průmyslu a akademické sféry začalo asi o deset let později opatrným a postupným vytvářením vysokoškolských kurzů, které dlouho zůstávaly pouze na okraji zájmu. Nyní už si však zájemci o studium her mohou vybírat – hernímu vývoji se

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Speciál N < 25

Videohry

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější