Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Financial Times: Prodejní taktiky – dokážeme někdy zkrotit svou touhu po konzumu?

V minulosti se lidé konzumem hodně trápili, ale změnilo se toho jen málo. Foto: Gabrielle Ribeiro
V minulosti se lidé konzumem hodně trápili, ale změnilo se toho jen málo. Foto: Gabrielle Ribeiro

Co stojí za naší touhou po věcech? Jak to škodí planetě? A co můžeme udělat, aby se to změnilo? Tři knihy nabízejí příhodné postřehy.

Roku 1890 si ekonom Alfred Marshall posteskl nad lidským sklonem k nadměrné spotřebě. „Na světě by bylo mnohem lépe, kdyby toho každý kupoval méně, pokud možno jednoduché věci a dával si práci s jejich výběrem podle jejich skutečné krásy… raději by si koupil pár věcí vyrobených dobře placenými řemeslníky než mnoho věcí vyrobených špatně placenými dělníky,“ napsal ve své učebnici Základy ekonomie.

Stejný názor vyjádřila o dva roky později členka Ženského družstevního cechu, skupiny aktivistek, které usilovaly o obnovu vztahu mezi dělníky a nakupujícími v první vlně globálního kapitalismu. „Když se nad tím zamyslíme, je opravdu zvláštní, jak lehkovážně a bezmyšlenkovitě chodíme nakupovat, jak snadno si necháváme peníze proklouznout mezi prsty,“ napsala „Katy“ v eseji nazvané Nakupování.

V minulosti se lidé konzumem hodně trápili, ale změnilo se toho jen málo. „Otázka, jakou

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Česko, Kontext N

V tomto okamžiku nejčtenější