Deník N

Koncerty filmové hudby přitahují spíše fanoušky filmu než milovníky klasiky. Češi je však zbožňují

Koncert filmové hudby je i vizuálním zážitkem. Foto: Matěj Třasák, Boha.Agency
Koncert filmové hudby je i vizuálním zážitkem. Foto: Matěj Třasák, Boha.Agency

Dnes v Praze začíná čtyřdenní festival filmové hudby Film Music Prague 2019. Koncerty hudby z filmů jako Star Wars nebo Vetřelec jsou oblíbené a u nás se jim daří. Při pohledu do zákulisí to je ovšem náročný hudební byznys.

Koncerty filmové muziky jsou v poslední době stále populárnější. Zjednodušeně řečeno by mohlo jít o jakýsi mezistupeň na cestě k vnímání klasické hudby, což potvrzuje i Nikola Bojčev z Film Music Prague festivalu, který proběhne v Praze ve dnech 1. až 4. února.

„Určitě je to cesta. Filmová hudba je dle mého názoru podžánrem klasické hudby. Celá řada renomovaných těles zařazuje filmovou hudbu do repertoáru, který kombinuje s prací autorů čistě klasických. Rádia, která se dříve zaměřovala pouze na klasickou hudbu, stále častěji hrají i soundtracky, a to nejen z filmů a seriálů, ale v poslední době i z videoher.“

Podobného názoru je i Martin Vinš, produkční tělesa Prague Film Orchestra, který se zabývá výhradně interpretací slavných filmových, případně muzikálových melodií. „Klasická hudba si své posluchače udrží a najde si nové vždy. Filmová hudba má nesčetně mnoho podob a je komponovaná tak, aby souzněla s obrazem, na rozdíl od klasiky, která bývá hlavně koncertní. Nezřídka se stává, že hudba, která zazní ve filmu, poté na pódiu nefunguje, je nezáživná nebo těžká na poslech. My se snažíme tyto dva světy propojit, čili představovat filmovou hudbu tak, aby diváky bavila v koncertní podobě a zároveň aby za sebou nemuseli mít film.“

Nároční hosté

Jít na koncert, kde znějí notoricky známé filmové melodie, může být z diváckého hlediska mnohem atraktivnější než tradiční recitál vážné hudby. Kdo z filmových fanoušků by si nechal ujít příležitost slyšet naživo melodie například z Vetřelce, Blade Runnera, Star Wars nebo Harryho Pottera. S tím jde ruku v ruce otázka autorských práv, neboť v drtivé většině se jedná o práci dodnes žijících a tvořících skladatelů.

Tak vypadal koncert Alien: The Symphony v roce 2017. Foto: Matěj Třasák, Boha.Agency

„Otázka práv je velmi složitá věc, pokud chcete pořádat koncerty filmové hudby na vysoké úrovni za účasti autorů tak, jak tomu je u festivalu Film Music Prague. Od přímé dohody s autorem, který je často i vlastníkem práv, přichází na řadu domlouvání určitého povolení ze strany filmového studia, pod který spadá film, z kterého chceme hrát úryvky. Například v případě Vetřelce existují oficiálně vydané skladby, které si můžete za nemalý poplatek zapůjčit. To vás ovšem nezprošťuje placení poplatků českým správcům autorských práv. Je to vlastně takový nikdy nekončící kolotoč a sám mám trochu obavu, jestli se ty peníze, které se kolem filmové hudby točí, dostanou skutečně k těm, kteří si je zaslouží. A nemyslím jen skladatele, ale jejich spolupracovníky na pozicích jako orchestrátor, aranžér nebo copyista. Svět hudby je potřebuje a bez těchto lidí se neobejde ani pořadatel dobrých koncertů,“ vysvětluje Nikola Bojčev.

Ruku v ruce s interpretací známých filmových melodií jde další aspekt, totiž účast samotného tvůrce. Na Film Music Prague vystoupí například

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

V tomto okamžiku nejčtenější