Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Majitel pivovaru: Do Babiše jsme vkládali velké naděje, ale systém ho semlel. Schillerovou mám rád

Majitel Pivovaru Svijany Tomáš Kučera. Foto: Ludvík Hradilek, Deník N
Majitel Pivovaru Svijany Tomáš Kučera. Foto: Ludvík Hradilek, Deník N

Pivovar Svijany hlásí kvůli pandemii ztráty v desítkách milionů korun, jeho majitel Tomáš Kučera ale věří, že v dlouhodobém horizontu je to jen „malinkatá etapa“. V rozhovoru hodnotí výkon Andreje Babiše v politice a popisuje i nevýhody demokracie či svou domněnku, že současný systém jednou „bouchne“.

Vylévali jste během pandemie pivo?

V první vlně covidu, v druhé půlce března 2020, jsme stahovali pivo z trhu a bohužel jsme nějaké menší množství, které už nebylo možné stočit třeba do lahví, museli pod dohledem celní správy řízeně zlikvidovat. Byly to ale maximálně stovky hektolitrů, takže nemůžu tvrdit, že bychom kvůli pandemii měli velké ztráty. Ztráty nám vyplynuly spíše ze zavřených provozoven než z vylitého piva.

Pandemie trvá déle, než většina lidí čekala. Jak jste to tedy dělali? Snížili jste výrobu, abyste nevylévali nebo nerozdávali další hektolitry?

Odbytových kanálů máme více, takže jsme to přece jen dokázali trošku naplánovat. Odbyt lahví šel naopak velice dobře, také odbyt plechovek byl nadstandardní. A odbyt produktů přes e-shop taky nebyl zastavený. Odpadl tedy kanál sudového piva…

Ale to je dost značná část z vaší produkce, ne?

V porovnání s necovidovými roky vypadlo třicet až pětačtyřicet procent sudového piva. V měsících, kdy restaurace byly skutečně uzavřené, vypadlo až osmdesát procent. Když se sečetla zima, špatné počasí a zavřené provozovny, kdy nefungovala ani okýnka, protože ve špatném počasí lidé pro pivo nechodí, takřka se to zastavilo. Obecně jsme ale co se týče prodaného objemu za loňský rok oproti roku 2019 na 92 procentech.

Podepsal byste se tedy pod větu, že vás pandemie takřka nepoškodila?

To zase ne. Já jsem ekonom, takže sleduji i maržovost jednotlivých výrobků. Když se nám snížil odbyt o osm procent, marže klesly v desítkách procent.

Jaké tedy máte ztráty?

Pohybujeme se v desítkách milionů korun.

Lze být na takovou situaci jakkoli připraven?

Obecně by měl být člověk v podnikání připraven na jakoukoli katastrofu. I když rizika podnikání se nedají úplně odstranit. Nicméně tohle je skutečně extrémní riziko, se kterým se většina podnikatelů setkala po revoluci poprvé. Nemyslím si tedy, že by se někdo na něj mohl připravit úplně.

Jde spíš o to, jak máte nastavenou filozofii podnikání. Jestli si tvoříte rezervy a diverzifikujete činnosti, aby vás v případě výpadku jedné činnosti podržely činnosti jiné. Já pracuji na centrále LIF, což je bývalý Liberecký investiční fond, tedy naše první firma založená v roce 1991. V roce 1998 jsme koupili pivovar. V rámci LIF teď děláme i developerské věci a finanční služby, takže výpadek pivovaru, který je v naší skupině nejdůležitější, můžeme částečně nahradit.

Máte tam ale i další aktivity, které pandemie také mohla ovlivnit. Golfový klub, rekreační areál Drhleny… Dá se odhadnout, jak velká část vaší rodinné firmy pandemií utrpěla?

Drhleny jsou sezonní provoz, takže v zimě jsou zastavené. Na loňskou sezonu byl dopad velice malý, protože letní byla otevřená.

S ohledem na podzimní vývoj se sluší říct, že bohužel.

Samozřejmě. Ale naší branži to pomohlo. Bez léta bychom skutečně padali na hubu. Byli bychom na tom podobně jako restauratéři.

Zámek Svijany je také součástí rodinného majetku?

Ano, je přímo součástí pivovaru. Dopad na ubytování byl zcela zásadní, velká většina hoteliérů své provozy uzavřela. My jsme ale měli výhodu právě díky tomu, že zámek je součástí pivovaru, protože jeho zaměstnanci mohli něco dělat ve výrobě.

To znamená, že jste nemuseli propouštět?

Ne. K propouštění kvůli covidu jsme vůbec nepřistoupili, i když práce nebylo tolik. Říkali jsme si, že základ našeho úspěchu jsou dlouhodobí zaměstnanci, zdravé jádro pivovaru. Máme rodinný pivovar a nejsme tu s nějakým pětiletým plánem. Jsme tu s plánem na neurčito. Chceme, aby další generace pokračovaly po nás.

Ví už vaše dcera, že má jednou vést pivovar?

Připravujeme ji na to. Zaplatili jsme jí

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Rozhovory

Česko, Ekonomika

V tomto okamžiku nejčtenější