Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Nechte lidi, ať si udělají vlastní názor!

Dezinformační kampaň může trvat měsíce i roky a primitivní lži v ní už většinou ani nenajdete. Ilustrace: Adobe Stock
Dezinformační kampaň může trvat měsíce i roky a primitivní lži v ní už většinou ani nenajdete. Ilustrace: Adobe Stock

Komentář Víta Kučíka: Techniky podprahových sdělení dezinformačních kampaní útočí na základní pojivo demokratické společnosti. S vývojem informačních technologií jsou stále sofistikovanější, masovější a účinnější. Je mimo individuální lidské schopnosti je rozpoznávat, natož jim osamoceně efektivně čelit.

„Nechte lidi, ať si udělají vlastní názor! Nebo si myslíte, že jsou všichni nesvéprávní hlupáci?!“ je jednou z nejčastějších námitek proti lidem, kteří se snaží bojovat proti dezinformacím v našem kyberprostoru.

Jednoduchou odpovědí je, že dezinformační kampaně jsou natolik sofistikované, že si žádný individuální člověk – a to ani kdyby měl IQ génia a dva doktoráty – kvalifikovaný názor udělat nemůže, neboť jejich podstatu a pravé podprahové sdělení jsou schopny rozklíčovat jen týmy specialistů s pokročilou technikou, kteří danou kampaň sledují za velmi dlouhé časové úseky.

Často jsou ve veřejném diskurzu zaměňovány dva pojmy – dezinformace a dezinformační kampaň. Ač znějí podobně, je mezi nimi podstatný významový rozdíl. Dezinformaci si lze s jistým zjednodušením představit jako jednotlivou lež nebo manipulativní demagogii, kterou s trochou googlení dokáže odhalit a prohlédnout většina z nás.

Jsou to například ty slavné montáže fotografií vlaku obsypaného snědými postavičkami na českém nádraží s nápisem: „Vidíte? Už jsou tady!“ Anebo verze o sestřelení civilního letu MH17 nad Donbasem ukrajinskou stíhačkou.

Dezinformační kampaň může trvat měsíce i roky a primitivní lži v ní už většinou ani nenajdete. Udělejme si modelový příklad:

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Dezinformace

Názor

Komentáře

V tomto okamžiku nejčtenější