Deník N

Obraz si na 65 milionů Národní galerie ocenila sama, nenabízel jsem ho, tvrdí majitel. Dílo původně stálo tři miliony

Obraz Zvěstování Panně Marii od Mistra vyšebrodského oltáře, který je uložen v klášteře sv. Anežky. Nyní chce Národní galerie koupit podobné dílo z téže dílny. Foto: ČTK
Obraz Zvěstování Panně Marii od Mistra vyšebrodského oltáře, který je uložen v klášteře sv. Anežky. Nyní chce Národní galerie koupit podobné dílo z téže dílny. Foto: ČTK
Deník N zajišťuje fotografie za podpory Megapixel.cz.

Národní galerie žádá ministerstvo kultury o výkup středověkého obrazu za 65 milionů, původně se přitom dražil za tři miliony. Jeho cenu kritizuje nejen ministerstvo, ale i odborná veřejnost. Deník N zjistil, že měl navíc současný majitel s obrazem jiné plány a s nabídkou přišla sama Národní galerie.

Národní galerie jménem ředitele Jiřího Fajta požádala na podzim loňského roku ministerstvo kultury o výkup variace deskové malby Zvěstování Panně Marii z okruhu dílny Mistra vyšebrodského oltáře. Středověký obraz se předloni objevil v dražbě aukčního domu Döbritz ve Frankfurtu nad Mohanem s vyvolávací cenou kolem 2,8 milionu korun. Nedlouho poté se obraz ocitl v Česku a jeho cena stoupla na 65 milionů.

Ředitel Národní galerie Fajt se minulý týden ve vyjádření pro Deník N odvolával na unikátní objev světového významu, jehož pravost odhalila až restaurátorská expertiza Adama Pokorného z Národní galerie. Více o významu obrazu se dočtete zde.

„Teprve detailní analýza, kterou si nechal zpracovat nový majitel od Národní galerie, ukázala, že jde o originál a raritní záležitost z dílny Mistra vyšebrodského oltáře. Někdo na samém začátku zariskoval, my jsme vyzkoumali, co to je, a právě to zamávalo s cenou,“ vysvětluje ředitel.

Cenu přitom podle něj stanovil současný vlastník – Nadační fond Richarda Fuxy, který mimo jiné vlastní sbírku obrazů Bohumila Reynka nebo Alfonse Muchy. „Není prostor debatovat o ceně, kterou si stanovil na základě vlastní analýzy majitel. My na ni můžeme buď přistoupit, nebo ne,“ řekl Fajt.

Ředitel nadačního fondu Richard Fuxa však tvrdí opak. „Obraz jsem pořídil v situaci, kdy jsem přesně neznal jeho stav, takže jsem požádal Národní galerii o posudek a částečné restaurátorské práce. Oni po několika měsících přišli s posudkem, že je to cenné dílo, a sami mi nabídli, že by ho odkoupili,“ říká s tím, že měl původně s obrazem jiné záměry a nechtěl ho prodávat. „Ani nevím, jak částka padla,“ doplňuje Fuxa.

Ředitel Národní galerie si za svým tvrzením stojí. „Cenu ve výši 65 milionů udal majitel. Národní galerie si udělala posudek, který cenu a umělecko-historický význam potvrdil. Odkup obrazu za tuto cenu doporučila i nezávislá komise Národní galerie,“ řekl. Podle něj je běžná praxe taková, že majitel stanoví cenu, galerie ji ověří a pak vše předá nezávislému poradnímu sboru, který výkup doporučí, nebo ne. V tomto případě se všechny složky shodly na 65 milionech a Národní galerie poslala podklady a žádost na ministerstvo kultury, které výkup realizuje.

„My nabízíme státu ke koupi tuto věc a je jen na něm, jestli na to peníze dá, nebo nedá. Podle mě rozhodně stojí za to, aby se stal součástí sbírky Národní galerie,“ myslí si Fajt.

Ministerstvo kultury výkup zastavilo a kvůli přemrštěné ceně požádalo Národní galerii o další dva nezávislé posudky a předložení ceny srovnatelně významného díla, které se v posledních letech prokazatelně prodalo na trhu s uměním. Do té doby nebude nic vykupovat. „Teprve když budeme mít všechny podklady,

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

V tomto okamžiku nejčtenější