Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

„Všichni se vyptávali, co jaká sloka Velvetů znamená.“ Šéfredaktor The Wire vzpomíná na cestu do normalizační Prahy

Foto: Archiv C. B.
Foto: Archiv C. B.

Před 40 lety napsal Chris Bohn reportáž o československém hudebním undergroundu pro britský časopis NME. Vzbudila rozruch i na služebně StB a článek naboural představu, že se autentický rock dělá jen v Anglii nebo Americe.

„Dívám se přes zeď a oni se dívají na mě,“ vyřvávali Sex Pistols v singlu Holidays In The Sun z roku 1977. Tou dobou britský hudební tisk nadšeně psal o německých elektronických pionýrech Kraftwerk, David Bowie natočil svoji berlínskou trilogii, první sestava Joy Division se jmenovala Warsaw. Nikdo ale nezašel s fascinací východem tak daleko jako Chris Bohn, který podnikl terénní průzkum. Jako první hudební novinář ze Západu vyrazil v roce 1980 za železnou oponu a napsal rozsáhlou reportáž o undergroundové hudbě v Československu a Maďarsku.

Článek vyšel před čtyřiceti lety pod názvem Trans Europe Express v časopisu NME. Na obálce byla uhánějící lokomotiva a pod ní stálo velkým písmem: „Výlet za oponu do zakázaných oblastí východního rocku.“ Výtisk NME se dostal taky do rukou příslušníků StB, a jednoho z protagonistů reportáže – Mikoláše Chadimu ze skupiny Extempore – to dokonce stálo zdlouhavý výslech a cestovní pas.

Psát o hudebních scénách z bývalého východního bloku bylo pro Bohna navíc součástí objevování rodinných kořenů. Svou novinářskou kariéru zasvětil složité hudbě, která je neoddělitelná od politiky a upozorňuje na společenský dohled. Dnes sedmašedesátiletý Bohn (podepisuje se pod přezdívkou Biba Kopf) působí jako šéfredaktor hudebního časopisu The Wire a na výlet do Československa vzpomínal během telefonátu přes Zoom jako na přelomový okamžik.

Kde se vzal nápad napsat reportáž o undergroundové hudbě v bývalém východním bloku?

Na myšlenku mě přivedl Moritz R z düsseldorfské kapely Der Plan. Potkali jsme se v říjnu roku 1980 na festivalu Neue Deutsche Welle v západním Berlíně. Byly tam všechny německé „novovlnné“ kapely jako Mania D nebo Deutsche Amerikanische Freundschaft (DAF). Vyrazil jsem tam napsat reportáž pro NME, ale na místě jsem zjistil, že si toho možná odvezu víc.

Moritz tehdy připravoval kompilaci s názvem Fix Planet, která vyšla o rok později. Byla tam západní i východní strana a Moritz mě nasměroval k pražskému a budapešťskému undergroundu. Předal mi taky lísteček s kontakty na

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Historie

Hudba

Rozhovory

Kontext N

V tomto okamžiku nejčtenější