Dvě tváře Oscarů. Prestižní filmové sošky si odnesly politické i intimní filmy
V oceněních Oscar zabodovala Země nomádů – snímek o stárnoucí ženě neschopné se usadit, jež nalézá svůj smysl v komunitě věčných cestovatelů. Jak příhodné pro ročník definovaný statickou izolací, v níž se velká část z nás ocitla. Za stejný snímek si hereckou sošku odnesla Frances McDormandová a mužskou variantu získal Anthony Hopkins za strhující výkon v dramatu The Father – ve svých třiaosmdesáti letech se stal nejstarším recipientem Oscara v herecké kategorii. I přes silný politický nádech večera si tak tři hlavní sošky odnesly relativně apolitické tituly.
Oscary a politika vždy patřily k sobě. V době prvních ročníků ještě filmové umění nebylo zcela respektováno, výroční ceny měly být proto nejen prezentací nejlepších technických výkonů, ale i hodnot a přesahu, jaké filmy mohou mít. Tuto roli Oscary nikdy neztratily, jen v některých obdobích je patrnější než v jiných – paralelně k tomu, jak bouřlivými proměnami prochází zbytek společnosti.
Letošní ročník se proto nepřekvapivě nesl v reakci na vývoj rasového