Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Kdy jíst, pokud chceme hubnout či efektivně trénovat? Přerušovaný půst má potenciál, říká vědec

Každá buňka má jakési zabudované hodiny, které tikají v přibližně 24hodinovém rytmu, vysvětluje Milan Sedliak. Foto: Tomáš Benedikovič, Denník N
Každá buňka má jakési zabudované hodiny, které tikají v přibližně 24hodinovém rytmu, vysvětluje Milan Sedliak. Foto: Tomáš Benedikovič, Denník N

Příklad dánských zdravotních sester ukazuje, že práce na směny může být karcinogenní.

Vědec Milan Sedliak se už více než dvacet let věnuje cirkadiálním rytmům – zkoumá, jak lidské tělo funguje v jednotlivých částech dne. Na tomto tématu postavil také svoji habilitační práci, díky níž získal titul docent. V pilotní přednášce Športovej vedy (najdete ji na YouTube) odpovídal také na diváckou otázku, zda snídá ihned po probuzení.

„Vstanu, vypiju deci vlažné vody a 10 až 15 minut si procvičím pozdravy slunci a podobně. Potom sním kaši – ať už rýžovou, krupicovou, nebo vločky. Nepotřebuji ani kávu,“ říká.

Sedliak vychází také z velké studie na 1700 lidech, která zkoumala, jaký vliv na hubnutí měly různé časy přijímání kalorií.

„Úspěšnější byli ti, kteří přijímali kalorie spíše v průběhu dne. Za týden zhubli o sto gramů více,“ říká.

V průběhu dne se liší také termický efekt jídla – kolik energie tělo investuje do žvýkání nebo zpracování jídla. „Ráno je termický efekt o 44 %

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Sport

V tomto okamžiku nejčtenější