Zvířecí chování aneb co kdyby sloni uměli mluvit

Od dob filozofa Descarta měli evropští učenci sklon vnímat zvířata jako nemyslící stroje a podle toho s nimi také bylo zacházeno. Jen pozvolna se lidé vracejí ke staršímu tušení, že nejde o věci, ale samostatné a jedinečné bytosti. Velmi působivě tuto myšlenku hájí i kniha Řeč zvířat: Co zvířata cítí a o čem přemýšlejí? Jejím autorem je Carl Safina, americký ekolog a držitel několika čestných doktorátů tamních univerzit.
Safina v knize zdůrazňuje, že podíváme‑li se na obrázky mozku člověka, šimpanze, vlka, slona či delfína, „podobnosti převálcují rozdíly“. Jsme podle něj „v podstatě totožní“, pouze dlouhou zkušeností formovaní do odlišných vnějších tvarů, abychom se dokázali vyrovnat s různým vnějším prostředím, a uvnitř nastaveni na různé speciální dovednosti a schopnosti: „Neexistuje žádné jiné zvíře, jako jsme my. Nezapomeňte ale, že neexistuje ani žádné jiné zvíře jako oni.“

Kvůli této příbuznosti dokonce kritizuje i praxi mluvit o zvířatech jako o „samici“ či „samci“. Tyto výrazy s sebou podle Safiny přinášejí předpojatost. Slova jako „otec“, „matka“, „dítě“ a „bratr“ jsou přesnější pro to, co a kým kosatky nebo sloni jsou a jak pozoruhodně fungují jejich komunity. „Pokud sjednotíme výrazové prostředky, kouřová clona se začne rozptylovat; spadnou nám klapky z očí. Jenže to je přesně to, čeho se někteří lidé obávají,“ konstatuje.

Jeho popisy zvířecího chování proto někdy záměrně podtrhují analogie s jednáním lidským. Jako v tomto případě svádějící slonice: „Říjné samice si koketně vykračují, vrtí se u toho a kolébají a dívají se přes ramena na samce. Člověk úplně čeká, až zamrkají řasami. Když to vidíte poprvé, připadá vám to strašně legrační. Chovají se téměř vyzývavě a my to vnímáme jako zábavné, protože tomu rozumíme. Tak blízcí si jsme.“
Společenský život některých savců autor líčí jako plný intrik, svádění, žárlivosti i lásky, takže je možné sledovat jej skoro jako lidskou „telenovelu“ – čímž nemá být myšlena plytkost děje, ale komplexita jejich vztahů.

Při jejich líčení autor vychází z poznatků badatelů, kteří