Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Za papírové tašky vám příroda nepoděkuje, jsou horší než igelitky. Nejšetrnější je ta, kterou už máte

Papírové tašky – a v nich další papírové tašky – se hromadí v leckteré domácnosti. Foto: Michaela Poláková
Papírové tašky – a v nich další papírové tašky – se hromadí v leckteré domácnosti. Foto: Michaela Poláková

Průměrná česká rodina spotřebuje na své nákupy potravin zhruba 143 tašek ročně. Stále častěji jsou papírové, těch přibylo i díky boomu rozvážkových služeb. To však životnímu prostředí příliš nepomáhá, ba právě naopak.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Aniž by je člověk doma nějak záměrně hromadil, někde tam jsou. Nákupní tašky naplněné dalšími taškami, odložené nebo věčně čekající na svou další příležitost. Ta často nikdy ani nepřijde, protože proud dalších, nových tašek přinesených domů spolu s potravinami vlastně nikdy neustává.

Průměrná česká rodina si každý týden odnese z obchodu s potravinami zhruba 11 kilogramů vážící nákup. To přepočteno na rok znamená téměř půl tuny pečiva, zeleniny, ovoce, nápojů a dalšího zboží. A podle dostupných údajů ministerstva životního prostředí na to spotřebuje zhruba 143 tašek.

Zatímco ještě před deseti lety okupovalo tuzemské šuplíky a skříňky klubko zmačkaných igelitek, dnes se v kuchyních, předsíních a spížích čím dál víc štosují tašky papírové.

Přírodní barva recyklovaného papíru spotřebitele konejší tím, že jde jistě o „zelenější“ variantu – a i obchodní řetězce nabízí tento typ tašek jako vyloženě ekologickou alternativu. „Šetřím životní prostředí“, „Na cestě k lepšímu zítřku“, případně „ Aby svět byl stále v pořádku“ jsou jen některá z hesel, která na papírové tašky tisknou tuzemské supermarkety.

Jenže takové reklamní slogany jsou přinejmenším zavádějící, jak

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Ekologie

Česko, Ekonomika

V tomto okamžiku nejčtenější