Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

„Kultura kriplů“ jako mainstream? Hráči tvoří téměř polovinu planety

Ve světě dnes hrají počítačové hry muži stejně často jako ženy. Foto: Felipe Pelaquin, Unsplash
Ve světě dnes hrají počítačové hry muži stejně často jako ženy. Foto: Felipe Pelaquin, Unsplash

Postavení videoher oproti ostatní kultuře se za posledních dvacet let proměnilo. Hraní je stále rozšířenějším koníčkem a herní průmysl dnes řeší podobné problémy jako ten filmový.

Asi žádný jiný článek nevyvolal u české herní komunity takovou odezvu jako ten, který vyšel v srpnu 1999 v časopise Reflex. K povzdechu filmového publicisty Radovana Holuba nad tím, jak a také o čem se píše v herních časopisech, se různí autoři vraceli ještě po letech – ať už komentářem, nebo třeba rozhovorem se samotným Holubem. Nešlo totiž jen o útok na styl redaktorů Score, Levelu či GameStaru, ale o odsouzení „virtuálního příšerného světa“, kde „estetický ideál“ ustupuje „přívalu odulých pysků Elexis Sinclairové, svalovců s lebkami na bederních pásech a rozšklebených mutantů“. Holub ukázal prstem na americké střílečky, při jejichž hodnocení recenzenti oslovují „poloimbecilní, poloinfantilní dav“ a výsledkem je „přitakání kultuře kriplů, vyrábějící nové kriply“.

Jako celek byl Holubův text spíše úsměvnou kuriozitou, která přehnanou nevybíravostí jen marně maskovala neznalost a nepochopení. Spojení „kultura kriplů“, které

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Počítačové hry

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější