Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Nasadili si masky a vytvořili kult bez osobnosti

The Residents se svými očními bulvami obrátili pohled proti divákům a nastavili jim zrcadlo. Foto: Jiří Volek
The Residents se svými očními bulvami obrátili pohled proti divákům a nastavili jim zrcadlo. Foto: Jiří Volek

Popoví fantomové Daft Punk, The Residents nebo rapper MF Doom obrátili vzhůru nohama pravidla zábavního průmyslu. Nasadili si masky a místo personalizovaných idolů dali publiku tajemství.

„Líbí se nám představa bytosti obdařené zvláštními schopnostmi, jejíž pravou totožnost ale nikdo nezná,“ prohlásili Daft Punk v jednom starším rozhovoru. Letos v únoru francouzská dvojice oznámila konec kariéry a zmizela stejně tajemně, jako se objevila.

Za osmadvacet let působení dokonale srostli s popkulturou, přesto, nebo právě proto, že na veřejnosti nikdy neukazovali svoje tváře a vystupovali zásadně v maskách. Nesundali je, ani když v roce 2014 přebírali cenu Grammy za album Random Access Memories.

Už z titulní strany hudebního časopisu Mixmag z roku 1997 vykukují jako dva chlápci v karnevalových škraboškách a od průlomového alba Homework vydaného o dva roky později vystupovali v nablýskaných robotích helmách. Daft Punk byli odborníci přes chytlavé melodie a z útržků starých disco nahrávek skládali elektronické hity, kde se minulost potkávala s budoucností. Robotí převleky tuhle sci-fi představu o cestování časem jen umocňovaly.

Gestem anonymity se zároveň vymezovali proti popovému spektáklu, který je personalizovaný ve hvězdách a idolech jako Elvis, Michael Jackson nebo třeba Beyoncé. Daft Punk popřeli všechno, na čem je zábavní průmysl vystavěný.

Spolehlivý klíč k jejich tvorbě nabízí film Fantom ráje od Briana De Palmy, který dvojice zmiňovala v rozhovorech. Snímek z roku 1974 také napoví mnohé o tom, jak

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Hudba

Kontext N

V tomto okamžiku nejčtenější