H&M, Nike, Adidas… V Číně zuří bojkot značek, které odmítly „krvavou bavlnu“ ze Sin-ťiangu

Čínská komunistická liga mládeže rozdmýchala kampaň proti oděvní společnosti H&M bezprostředně po vyhlášení cílených sankcí EU kvůli represím v Sin-ťiangu. Kampaň se jako oheň šíří na další značky: skrze sociální sítě, propagandu, ministerstva i čínské celebrity.
Už včera zel jeden z největších pekingských obchodů H&M prázdnotou, popisovala na Twitteru zpravodajka NPR Emily Feng (Feng Če-jün): „Tichý den v obchodě H&M poté, co mnozí v Číně volali po bojkotu. Narazila jsem na jediného – a vážně zmateného – zákazníka: ‚Jsem tady pro kvalitní oblečení, bojkot nebojkot. Copak lidi nebojkotují H&M kvůli tomu, že bavlnu ze Sin-ťiangu podporují?‘“
Na vysvětlenou: že teď sociálními sítěmi letí heslo #XinjiangCotton, sinťiangská bavlna, není náhoda. Počátek má v represích Ujgurů, Kazachů a dalších menšinových národností v Ujgurské autonomní oblasti Čínské lidové republiky Sin-ťiang. Čínský režim čelí obviněním, že vězněné lidi ve velkém zneužívá k nucené práci, mimo jiné právě i na rozlehlých sinťiangských bavlníkových polích.

Sinťiangská bavlna je ovšem významný obchodní artikl, a tak se do hledáčku dostala i řada světových oděvních značek. Část z nich se s tím, jak v zahraničí sílila kampaň proti používání sinťiangské „krvavé“ (případně „poskvrněné“) bavlny, rozhodla veřejně vyhlásit, že v Sin-ťiangu vypěstovanou plodinu nepoužívají nebo používat nebudou. Stejně jako nebudou zaměstnávat dělníky z oblasti kvůli podezření, že mohou být oběťmi zotročování.
Jako příklad za všechny firma Nike: „Nike má závazek etické a zodpovědné výroby a dodržujeme mezinárodní pracovní standardy. Jsme znepokojeni zprávami o nucené práci v Ujgurské autonomní oblasti Sin-ťiang. Nike neodebírá produkty z této oblasti a u našich smluvních dodavatelů jsme ověřili, že tamní textilie a přízi nepoužívají.“
BOYCOTT #XinjiangCotton
STOP #UyghurForcedLabour
SANCTION CHINA FOR #UyghurGenocide
FREE #Uyghurs FROM CCP'S #ConcentrationCamps pic.twitter.com/X7OkmbovqZ— 巴丢草 Bad ї ucao (@badiucao) March 26, 2021
Když vy nás, tak my vás
Od veřejných prohlášení velkých západních značek vede přímá stopa k ostrým větám, které se teď množí na čínských i zahraničních sociálních sítích.
Tak třeba: „Kauza takzvané sinťiangské bavlny a sběračů bavlny v západních zemích není nic jiného než způsob, jak napadat Čínu. Proč se rozhodli útočit tímto směrem? Protože už to tak udělali dřív.“

Anebo: „Moje máma žila jako dítě v Sin-ťiangu přes deset let. Je to krásné a mírumilovné místo. Lidská práva jsou dokonalá výmluva pro