Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

H&M, Nike, Adidas… V Číně zuří bojkot značek, které odmítly „krvavou bavlnu“ ze Sin-ťiangu

Podle mluvčí čínské diplomacie je bavlna ze Sin-ťiangu „průzračná a nevinná“. Podle interní stranické propagandy je však její sklizeň vhodnou cestou k nápravě „hluboce zakořeněného lenivého myšlení“. Foto: Fred Moreno, Unsplash
Podle mluvčí čínské diplomacie je bavlna ze Sin-ťiangu „průzračná a nevinná“. Podle interní stranické propagandy je však její sklizeň vhodnou cestou k nápravě „hluboce zakořeněného lenivého myšlení“. Foto: Fred Moreno, Unsplash

Čínská komunistická liga mládeže rozdmýchala kampaň proti oděvní společnosti H&M bezprostředně po vyhlášení cílených sankcí EU kvůli represím v Sin-ťiangu. Kampaň se jako oheň šíří na další značky: skrze sociální sítě, propagandu, ministerstva i čínské celebrity.

Už včera zel jeden z největších pekingských obchodů H&M prázdnotou, popisovala na Twitteru zpravodajka NPR Emily Feng (Feng Če-jün): „Tichý den v obchodě H&M poté, co mnozí v Číně volali po bojkotu. Narazila jsem na jediného – a vážně zmateného – zákazníka: ‚Jsem tady pro kvalitní oblečení, bojkot nebojkot. Copak lidi nebojkotují H&M kvůli tomu, že bavlnu ze Sin-ťiangu podporují?‘“

Na vysvětlenou: že teď sociálními sítěmi letí heslo #XinjiangCotton, sinťiangská bavlna, není náhoda. Počátek má v represích Ujgurů, Kazachů a dalších menšinových národností v Ujgurské autonomní oblasti Čínské lidové republiky Sin-ťiang. Čínský režim čelí obviněním, že vězněné lidi ve velkém zneužívá k nucené práci, mimo jiné právě i na rozlehlých sinťiangských bavlníkových polích.

Sinťiangská bavlna je ovšem významný obchodní artikl, a tak se do hledáčku dostala i řada světových oděvních značek. Část z nich se s tím, jak v zahraničí sílila kampaň proti používání sinťiangské „krvavé“ (případně „poskvrněné“) bavlny, rozhodla veřejně vyhlásit, že v Sin-ťiangu vypěstovanou plodinu nepoužívají nebo používat nebudou. Stejně jako nebudou zaměstnávat dělníky z oblasti kvůli podezření, že mohou být oběťmi zotročování.

Jako příklad za všechny firma Nike: „Nike má závazek etické a zodpovědné výroby a dodržujeme mezinárodní pracovní standardy. Jsme znepokojeni zprávami o nucené práci v Ujgurské autonomní oblasti Sin-ťiang. Nike neodebírá produkty z této oblasti a u našich smluvních dodavatelů jsme ověřili, že tamní textilie a přízi nepoužívají.“

Když vy nás, tak my vás

Od veřejných prohlášení velkých západních značek vede přímá stopa k ostrým větám, které se teď množí na čínských i zahraničních sociálních sítích.

Tak třeba: „Kauza takzvané sinťiangské bavlny a sběračů bavlny v západních zemích není nic jiného než způsob, jak napadat Čínu. Proč se rozhodli útočit tímto směrem? Protože už to tak udělali dřív.“

Anebo: „Moje máma žila jako dítě v Sin-ťiangu přes deset let. Je to krásné a mírumilovné místo. Lidská práva jsou dokonalá výmluva pro

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Čína

Sin-ťiang

Svět

V tomto okamžiku nejčtenější