Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Být zaseklá ve stanici Zoo ještě po 40 letech už nemá stejnou hranu

Každý záběr je tak vizuálně dotažený, až to shazuje téma seriálu. Foto: HBO Europe
Každý záběr je tak vizuálně dotažený, až to shazuje téma seriálu. Foto: HBO Europe

My děti ze stanice Zoo jsou přinejmenším ve středoevropském kontextu jedním z nejznámějších a nejvlivnějších počinů konce 70. let, a to ať mluvíme o knize, nebo o její následné adaptaci. Příběh Christiane F. zprostředkovaný ghostwritery z týdeníku Stern se stal jedním z nejznámějších odstrašujících případů nebezpečí drogové závislosti dětí ztracených ve velkoměstském prostředí. Německý štáb nyní z velké části v Česku natočil novou rozmáchlou adaptaci. K vidění je u nás v distribuci HBO.

Vzít dnes My děti ze stanice Zoo a znovu je zadaptovat má zcela jinou hodnotu než v roce 1981, kdy byla tři roky po souhrnném vydání reportáží vpuštěna do světa filmová adaptace Uliho Edela. Ta s předlohou navázala takřka symbiotický vztah a dnes si málokdy představíme jedno bez druhého. O filmu se traduje, že krom varovného vyznění ovlivnil módu a hudební vkus generace mladých lidí, kteří si nešťastnou hrdinku a její sebedestruktivní život romantizovali a soucítili s ní. Chopit se znovu takového materiálu chce kus odvahy. Nebo nerozmyslu.

Dnes už je to historie

Zatímco před čtyřiceti lety šlo o knihu a film popisující aktuální problém, dnes už jde vlastně o historický dokument – zprávu o životě jiné generace v jiné situaci a jiné době. Jistě se lze bavit o univerzalitě některých načrtnutých témat a problémů, předloha ale těžila právě z toho, že po univerzalitě pátrat nemusí. Vykřičela do světa svědectví o něčem, co bezprostředně potřebovalo pozornost. Tomu odpovídal i přímočarý a syrový formát díla. Adaptace atributy neodkladnosti nevyhnutelně ztratila, čímž před sebe postavila nové výzvy.

Neznamená to okamžitou stopku, v některých ohledech může být revize s odstupem hodnotná a přínosná. Díky sesbíraným a prostudovaným datům mohou být dnes patrnější třeba systémové a historické souvislosti, jež situaci Christiane F. a jejích souputníků vyvolaly. Nová série ale nejeví zájem opouštět

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Seriály

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější