Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Četba do uší láká herecké hvězdy, audioknihy Čechům nahrazují zavřená divadla i kina

Novinky nakladatelství OneHotBook, které má na trhu největší podíl. Foto: OneHotBook
Novinky nakladatelství OneHotBook, které má na trhu největší podíl. Foto: OneHotBook

Audioknihy jsou jednou z mála oblastí kulturní branže, která během koronavirové krize stále prosperuje.

Stav českého trhu audioknih dokládá, že nutné změny v životním stylu nemusejí pro kulturu znamenat jen negativa. Čerstvá čísla Asociace vydavatelů audioknih za rok 2020 uvádějí 12,4 % nárůst oproti předchozímu roku. Celkově se u nás loni prodaly audioknihy za téměř 231 milionů korun a vydáno bylo téměř 450 titulů, což je o něco více než v předchozím roce.

Uzavření maloobchodních prodejen jen urychlilo trend poklesu prodeje fyzických nosičů (o 12 %) ve prospěch těch digitálních, které loni tvořily už 62,5 % z prodaných titulů. „Lockdown přivedl řadu uživatelů k digitálnímu formátu audioknih. Skokově narostly počty těch, kteří audioknihy poslouchají přes mobilní telefony a počítače. Velmi se tím urychlil trend přechodu na digitální způsob distribuce audioknih. Meziroční nárůst tržeb v tomto segmentu je téměř 35 %,“ řekl Deníku N místopředseda představenstva Asociace vydavatelů audioknih Alan Piskač.

Výrazný pokles prodeje CD nosičů zasáhl například vydavatelství Radioservis působící při Českém rozhlase. Přispěla k němu i nemožnosti organizovat akce na podporu prodeje (autogramiády, besedy a především velké akce typu knižního veletrhu Svět knihy nebo Podzimního knižního veletrhu). Dopad to má podle ředitelky Radioservisu Bohdany Pfannové i na obsah: „Značně to ovlivnilo i produkci, protože velká část vydavatelů zredukovala své ediční plány ve prospěch titulů s větší šancí na rychlou finanční návratnost. Totéž a možná ještě výrazněji lze očekávat v letošním roce,“ přiznává Pfannová. Nákupy v e-shopech podle ní zdaleka nenahradí tržby z kamenných prodejen.

Dle každoročního audioknižního průzkumu společnosti Audiolibrix, který se čtyřmi tisíci respondenty drží v Evropě prim, se s audioknihami právě díky nestandardní společenské situaci loni nově seznámilo až 12 % respondentů. Téměř tři čtvrtiny posluchačů si pouštějí audioknihy prostřednictvím mobilní aplikace. „Prodej fyzických nosičů nám klesl oproti předloňskému roku o více než třetinu. Jarní karanténa a následná vládní omezení naopak nahrály prodeji digitálních kopií, jejichž objem se zvedl přibližně o 20 %,“ řekl Deníku N majitel největšího českého vydavatelství audioknih OneHotBook Martin Pilař. Digitální distribuce i „konzumace“ audioknih budou dále sílit i podle manažerky Audioteky Veroniky Baurové. Jejich digitální platforma jako první služba v tuzemsku nabízí kromě stahování jednotlivých titulů i streaming na míru posluchači a vedle prodeje audioknih z různých vydavatelství zároveň také vyrábí vlastní.

Čekání na Čermáka

Přípravě nových titulů nahrává uzavření divadel i pozastavení filmových premiér. „Do nahrávacích studií našla cestu řada herců, kteří byli jinak vytíženi divadlem, filmem a televizí,“ říká místopředseda představenstva Asociace vydavatelů audioknih Alan Piskač. „Nahrávání audioknih je pro ně jednou z možností, jak nahradit výpadek příjmů,“ potvrzuje Pilař. Jeho vydavatelství OneHotBook díky tomu mohlo realizovat projekty, které čekaly na konkrétní interprety: „Jeden příklad za všechny, na

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Literatura

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější