Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Z každého miminka dokážete udělat Einsteina. Naučit se dá cokoliv, říká profesorka ze Stanfordu

Profesorka vzdělávání a matematiky Jo Boalerová. Foto: Robert Houser
Profesorka vzdělávání a matematiky Jo Boalerová. Foto: Robert Houser

Nic takového jako předurčený mozek neexistuje, pokud studujeme správným způsobem; mysl nemá limity. Víra v to, že na něco máme nebo nemáme hlavu, škodí těm, které už na začátku vzdělávacího procesu odepíšeme, ale i těm, které chválíme za to, že jsou chytří, tvrdí profesorka vzdělávání ze Stanfordovy univerzity a autorka knihy o neomezených možnostech v učení Jo Boalerová. Co přesně se s mozkem při procesu učení děje? Jakou roli hraje talent? A proč bychom měli chtít, aby lidé při učení dělali chyby?

Když jste byla malá, říkali vám někdy, že na něco nemáte hlavu?

Rozhodně jsem si uvědomovala, že oproti ostatním v něčem zkrátka nejsem dobrá – například mi nešly jazyky. Často jsem si říkala, že se v nich nedokážu zlepšit, protože jsem věřila, že to můj mozek prostě nikdy nedokáže.

Dnes ale tvrdíte, že něco takového jako mozek, který se ze své podstaty něco nedokáže naučit, neexistuje. Jak je potom možné, že už tolik z nás slyšelo, že nemáme buňky na matematiku, fyziku, jazyky nebo umění?

U předmětů, jako je matematika nebo fyzika, naneštěstí existuje mnoho středoškolských a vysokoškolských učitelů, kteří přesně tuhle myšlenku ve studentech živí. A neberou si přitom servítky, jednoduše řeknou: „Na tohle nejsi, nikdy se to nebudeš schopen naučit.“ Přinášejí tak do výuky mnoho

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Rozhovory

Školství

Kontext N

V tomto okamžiku nejčtenější