Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Hodina soudů teprve přijde, ani v krizi tu nemůže vládnout diktátor, říká ústavní soudce Šimíček

Soudce Ústavního soudu Vojtěch Šimíček. Foto: Gabriel Kuchta, Deník N
Soudce Ústavního soudu Vojtěch Šimíček. Foto: Gabriel Kuchta, Deník N

Ústavní soud označil vládní zákaz prodeje maloobchodu za v rozporu se základním zákonem země. Kabinet prý dostatečně nezdůvodnil, proč některé obchody mohou mít otevřeno, když další jsou zavřené. „V rozhodnutí jsme na vládu nebyli přísní. Chápeme, že když v březnu 2020 pandemie začala, bylo to překvapení pro všechny. Ale teď už se píše únor 2021,“ říká ve velkém rozhovoru s Deníkem N soudce zpravodaj Vojtěch Šimíček. Mluví také o justičním aktivismu, dopadech pandemie na práva lidí i o tom, proč nouzový stav nemůže být normou.

Co byl hlavní problém zrušeného opatření? Že vláda plošně zakázala maloobchod a tento zákaz měl příliš dlouhý seznam výjimek – mluvil jste doslova o telefonním seznamu –, nebo by tyto okolnosti byly v pořádku, kdyby je vláda uměla řádně odůvodnit?

Obojí. Ústavní soud zdůraznil, že když vláda činí opatření, která velmi robustně zasahují do základních práv, musí každý takový zákaz pečlivě odůvodnit. Protože vláda zvolila řešení, kdy vyslovila paušální zákaz s telefonním seznamem 36 výjimek, bylo namístě odůvodnit každou z nich. Některou více, u jiných – potraviny, léky – byla z povahy věci tato potřeba menší.

Zároveň ale Ústavní soud řekl, že pravidlem by měl být opačný postup, nikoli neodůvodněný zákaz veškeré podnikatelské činnosti s následnými výjimkami, což evokuje, že bychom vládě měli být „vděční“, že něco povolí. V podmínkách právního státu by měla velmi bedlivě a opatrně volit zákaz pouze tam, kde je to skutečně nezbytné.

Není to ale v podstatě stejný princip?

Můžete namítnout, že ten rozdíl není vlastně tak dramatický, že jde jen o jinou legislativní techniku. Když něco zakážete a něco povolíte, nebo něco povolíte a něco zakážete, výsledek je velmi srovnatelný. Ale tady jde skutečně o principiální nastavení, to zaprvé.

A zadruhé, Ústavní soud u jednotlivých výjimek řekl, že i v jiných evropských státech se rozlišuje mezi zastupitelnými a nezastupitelnými službami. Nepochybně je shoda, že vždycky je třeba co jíst, kde tankovat, kupovat léky. Tam je argumentace vlády v podstatě velmi jednoduchá. Ale nad tento rámec je mnoho služeb, u nichž je to už k diskusi, a různé státy volí odlišná řešení, což ostatně přiznala i vláda. U nás

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Covid-19

Rozhovory

Ústavní soud

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější