Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Na FAMU se začne vyučovat herní design. Přispěje k překonání předsudků vůči počítačovým hrám?

Ukázky ze hry Saturnalia, kterou vyvíjí jeden z pedagogů oboru herní design Jaroslav Meloun. Foto: Saturnalia
Ukázky ze hry Saturnalia, kterou vyvíjí jeden z pedagogů oboru herní design Jaroslav Meloun. Foto: Saturnalia

Obor videoherního designu se na filmové škole FAMU připravuje pět let. Po dlouhém procesu konečně otevírá dveře pro prvních sedm uchazečů, přihlášky ke studiu bude možné posílat od začátku března. Při této příležitosti jsme se sešli s pedagogy Helenou Bendovou a Jaroslavem Švelchem, kteří stojí za vznikem tohoto oboru. Z jejich mnohaletého úsilí jde vyvodit zprávu o trvající nedůvěře ve videohry, k jejímuž překonání se nyní FAMU chystá přispět.

Že videohry v naší společnosti stále čelí značným předsudkům, potvrdil mnohaletý boj za schválení oboru. „Umělecká rada, bez jejíhož schválení nemohl obor vzniknout, byla sestavena z profesionálů svých oborů z oblasti filmu, kteří ale nedokázali úplně docenit jednak jedinečnost herního média a jednak jeho provázanost s dalšími disciplínami FAMU,“ vysvětluje Bendová, která na studijním plánu pracovala od samého počátku a je autorkou knihy Umění počítačových her. „Z velké části nešlo o lidi s vlastní zkušeností s hrami a brzy mi bylo jasné, že jim budeme muset vysvětlovat i úplné samozřejmosti. Zamítavé postoje členů rady vzhledem k jejich obeznámenosti s problematikou dokážu pochopit, nicméně bylo frustrující si tím projít. Studenti FAMU nicméně už hry vnímají jako běžnou součást světa a jejich přítomnost na škole jim přijde zcela přirozená.“

Designér, nebo adiktolog?

I Švelch, jenž v roce 2019 po Bendové přebral vedoucí roli v projektu a má na svědomí chystanou knihu Jak obehrát železnou oponu, se cítil poněkud nesvůj. „Byl jsem trochu překvapený, jakou roli hrály v celém procesu emoce, především pak ze strany konzervativnějších členů rady, kteří, velmi jednoduše řečeno, nemají rádi hry.“

Jednou z hlavních výhrad proti oboru byl potenciál her vyvolávat závislost. Rada požadovala adiktologický předmět. „Tenhle argument mi přišel velmi scestný,“ říká Bendová. „Utvoření závislosti

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Počítačové hry

Školství

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější