Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Papalášství na čtyřech kolech

Leninův Rolls-Royce. Foto: Maarten from Netherlands, Wikimedia Commons CC BY 2.0
Leninův Rolls-Royce. Foto: Maarten from Netherlands, Wikimedia Commons CC BY 2.0

Komentář Josefa Mlejnka: Komunistické režimy sice deklarovaly beztřídní společnost, automobilismus je však usvědčuje z praktického feudalismu.

Jak se řekne maďarsky vládní limuzína? Papaláš fároš! – zněl jeden z mnoha vtipů za socialismu. Tepal nerovnost, panské manýry vládnoucí vrstvy, které by skoro u všech jiných režimů sice byly politováníhodné, leč tak nějak logické, patřící k lidstvu od nepaměti. Avšak ve zřízení, které si vyšilo na prapory rovnost a osvobození od vykořisťování, přece jen musely zarazit. A jsou zvlášť dobře patrné na fenoménu, který určuje moderní technickou civilizaci zcela zásadním způsobem: na automobilismu.

Vysocí, ale i středně postavení straničtí a státní funkcionáři se vozili v limuzínách, u nás zpravidla v tatraplánech, tatrách 603 či později 613 nebo v sovětských volhách. Pro lid zprvu nebylo skoro nic, od šedesátých let nějaký ten trabant či „něco lepšího“ v podobě škodovky nebo žigulíka, přičemž k novému vozu navíc vedla trnitá cesta přes pořadník nebo rovnou úplatek.

Ano, všude existuje sociální rozvrstvení společnosti, které právě automobil často výmluvně odráží a symbolizuje. Jenže socialismus měl být beztřídní společností rovnosti, jeho ideálům by odpovídala skutečnost, že se i funkcionáři vozí přinejlepším v trabantu, není-li k dostání pro všechny nějaký alespoň trochu honosnější vehikl. Namísto toho se chovali způsobem, jenž odpovídal nikoliv odpornému, údajně úpadkovému a zahnívajícímu kapitalismu, ale rovnou feudalismu, či dokonce otrokářskému řádu. Přesně podle známé věty z knihy George Orwella Farma zvířat: „Všechna zvířata jsou si rovna, ale některá jsou si rovnější.“

Leninův Rolls-Royce a Stalinovy Packardy

Již zakladatel sovětského režimu Vladimir Iljič Lenin měl k dispozici Rolls-Royce typu Silver Ghost („stříbrný přízrak“), tedy stejného typu, jaký používal i jeho předchůdce car Mikuláš, dokonce možná přímo konkrétní carův vůz. Pro tuhou ruskou zimu byl vybaven pásovým podvozkem namísto klasické zadní nápravy a předními koly podloženými lyžemi. Proletáři všech zemí, pořiďte si Rolls-Royce, vzkazoval tak Lenin vlastně celému světu. Jak si ho vůdce světového proletariátu pořídil,

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Historie

Názor

Rusko

Komentáře

V tomto okamžiku nejčtenější