Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Šéf drah: Odložil jsem lžíci a nabouchal zprávu Havlíčkovi, jak je to s propouštěním. Naštěstí jsem byl rychlý

Generální ředitel Českých drah Ivan Bednárik. Foto: Gabriel Kuchta, Deník N
Generální ředitel Českých drah Ivan Bednárik. Foto: Gabriel Kuchta, Deník N

Do pozice šéfa největšího železničního dopravce se dostal v době, kdy z účtů firmy kvůli pandemii koronaviru kvapně mizí peníze. Ivan Bednárik má České dráhy provést těžkými časy, s hledáním úspor už má zkušenosti z dceřiné společnosti ČD Cargo. V rozhovoru s Deníkem N vysvětluje, proč si nemyslí, že by ve své funkci měl vydržet dlouhé roky.

Boj s pandemií stojí na tom, že se snižuje mobilita, což jde přímo proti vašemu podnikání. Co pro vás znamenají průtahy s očkováním? Budete muset podnikatelský plán měnit podle toho, jak se bude očkování dařit?

Doufám, že ne. V podnikatelském plánu pro rok 2021 počítáme s tím, že v srpnu bude proočkovaná populace.

Celá?

Ano, celá. Respektive budou naočkováni ti, kteří budou chtít. V důsledku toho očekáváme, že se nám vrátí do konce roku 85 procent cestujících ve srovnání s rokem 2019.

Co by pro vás znamenalo, kdyby se bod proočkovanosti posunul třeba o čtvrt roku?

Já osobně si myslím, že jsme byli dostatečně pesimističtí, když jsme plán načasovali na toto období. Kdybychom se ale dostali do situace, že bude scénář ještě pesimističtější, budeme potřebovat větší likviditu. Jinými slovy bychom si museli půjčit další peníze, abychom ty tři měsíce přečkali. Abychom mohli sanovat rozdíl mezi výnosy a náklady.

Na jak dlouhou dobu máte rezervy?

V této situaci jsme již téměř dvanáct měsíců. Za toto období jsme dokázali snížit likviditu o čtyři miliardy korun. Stále jsme nicméně likvidní, problémy s hotovostí nemáme. Pokud by se situace s očkováním o tři měsíce prodloužila, budeme potřebovat přibližně miliardu až 1,3 miliardy korun. Ty peníze bychom mohli získat buď dalším snížením nákladů, nebo bychom je museli poptat na trhu.

Řešil jste s ministrem průmyslu a dopravy Karlem Havlíčkem, zda je reálná podpora ve formě nějakého garantovaného úvěru? Nebo chcete peníze na trhu získat standardní cestou?

Ne, neřešili jsme to. My jsme dlouhodobě na bankovních trzích a ještě nikdy se nám nestalo, že bychom nebyli schopni splácet své závazky. A ani neplánujeme, že by se tato situace v dohledné době měla stát.

Představte si, že jste bankéř a chcete svoje peníze investovat. České dráhy jsou stále považované za velmi dobrého dlužníka s nízkou mírou rizika. Je vysoký předpoklad, že lidé budou do práce i do školy brzy cestovat. Rozhodně se jedná o vyšší předpoklad, než že

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Doprava

Rozhovory

Česko, Ekonomika

V tomto okamžiku nejčtenější