Deník N

Nebýt macho, postavit se temným stránkám mužství, není projevem slabosti, ale síly. Firma Gillette ťala do živého

Reklama na Gillette ukazuje, že muži, kteří nejsou násilníci, by mohli přijmout zodpovědnost za ty, kteří násilní jsou či do násilníků vyrůstají. Foto: Youtube
Reklama na Gillette ukazuje, že muži, kteří nejsou násilníci, by mohli přijmout zodpovědnost za ty, kteří násilní jsou či do násilníků vyrůstají. Foto: Youtube
Deník N zajišťuje fotografie za podpory Megapixel.cz.

Komentář Pavla Houdka: Ne, každý muž se nedopouští sexuálního obtěžování nebo násilí. Část mužů je dokonce jeho oběťmi. Ale téměř každý jeho pachatel je muž. Je špatné na to poukázat?

Představte si, že patříte ke skupině, která je ve společnosti neustále vykreslována podle těch nejhorších stereotypů. Ty sice vznikly na reálném základě, ale promítlo se do nich to nejhorší možné chování malého, ale o to viditelnějšího zlomku vaší skupiny. Pravděpodobně s tímto chováním nemáte nic společného, nejspíš je vám protivné, ale přesto je vám neustále přisuzováno. S přesvědčením, že jste taky takoví, se setkáváte nejen v osobních vztazích s konkrétními lidmi, ale třeba i na úřadech, v popkultuře a dalších.

Vítejte ve světě menšin (etnických, sexuálních, náboženských), ale svým způsobem i jedné většiny: žen. Známe to všichni: ženy jsou slabší, prostší, více upovídané, méně schopné, zato více emocionální, pečující, neumějí řídit, zneužívají své sexuality, ale pak je často bolí hlava, týden v měsíci s nimi není k vydržení a tak vůbec.

S těmito stereotypy samozřejmě pracuje i reklama. Ta je nicméně specifickým žánrem: potřebuje okamžitě přitáhnout pozornost, a uspět tak v záplavě dalších reklam, není v ní prostor na jemné nuance nebo hloubku. Proto reklamě stereotypy promíjíme, a občas se jim i zasmějeme. Skvěle to je vidět třeba ve striktně odmítavých reakcích mužského většinového publika na samotnou existenci soutěže Sexistické prasátečko, která upozorňuje na ty úplně nejsexističtější reklamy.

A teď si představme, že by reklama s podobnými stereotypy pracovala i v případě mužů. My si to vlastně ani nemusíme představovat: firma Gillette to tento týden udělala. A co se stalo? Spustila lavinu lamentování dotčené skupiny – mužů –, že taková generalizace je nepřípustná, že všichni muži takoví nejsou a je nefér je takto v reklamě zobrazovat.

Kritizovaná reklama na Gillette přitom udělala jen to, že

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

V tomto okamžiku nejčtenější