Děti propadají letargii, přibývá úzkostí a depresí. Berte je jako prioritu, vyzvali vládu odborníci
Dlouhodobé uzavření škol řada dětí špatně snáší a doplácí na to hlavně ty nejohroženější, ze sociálně znevýhodněných rodin. Upozorňují na to experti, kteří také vládě navrhují konkrétní kroky: umožnit nejohroženějším dětem konzultace nebo vyučování, podpořit volnočasové aktivity, ale také organizace poskytující krizové služby.
„Nenavrhujeme, aby se od zítřka vracely všechny děti do škol. Uvědomujeme si závažnost současné situace. Zároveň však máme za to, že minimálně směrem k nejohroženějším dětem není možné i nadále zůstat u přístupu ‚všechno, nebo nic‘ a nechat pro většinu z nich nadále uzavřené školy a složitý přístup k většině podpůrných služeb,“ řekla na online tiskové konferenci Klára Laurenčíková, předsedkyně České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání (ČOSIV). V průměru podle ní i dalších odborníků jde zhruba o každé desáté dítě v republice.
Česko kvůli špatné epidemické situaci patří v rámci Evropy ke státům, které mají zavřené školy nejdéle. „Děti a mladiství se musí kvůli přísným nařízením dlouhodobě vyrovnávat s vysoce zátěžovou situací na psychiku, aniž by měli možnost situaci ovlivnit nebo se k ní vyjadřovat,“ upozorňují organizace.
Velkou únavu a frustraci pociťují studenti