Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Zaplaťte si svého muzikanta! Češi si zvykají na podporu hudby prostřednictvím crowdfundingu

Vystoupení PSH ze dne 27. 3. 2020. Jeden z první koncertů dlouhodobého projektu Kulturažije na MallTV. Foto: Tomáš Martinek
Vystoupení PSH ze dne 27. 3. 2020. Jeden z první koncertů dlouhodobého projektu Kulturažije na MallTV. Foto: Tomáš Martinek

Čeští hudebníci se v současné nejisté situaci snaží nacházet nové modely financování. Ovšem ani ty neskýtají jistotu. Jaké jsou specifika českého crowdfundingu a do jaké míry mohou tyto kampaně nahradit dlouhodobé výpadky příjmů?

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Dlouholetou stabilitu nenabízel hudební trh nikdy. Obchodní modely skýtající záruku přežití se v pravidelném několikaletém intervalu střídají. Po osmdesátá a podstatnou část devadesátých let bylo páteří oboru vydávání fyzických nosičů. Jejich úpadek v důsledku nelegálního stahování a sdílení v desetiletí následujícím vyvolal masivní přesun byznysu do koncertní sféry a k merchandise.

Stávající stagnace „živého“ trhu v důsledku karanténních opatření, respektive plošného zrušení tří ze tří loňských koncertních sezon, nutí interprety k hledání nových způsobů financování. V dlouhodobém horizontu povede současná situace i k zásadnějším změnám celého odvětví. „Lze očekávat například změny pravidel zpoplatnění streamovacích služeb, stávající jsou pro interprety velmi nevýhodné,“ uvádí Václav Kokeš z promotérské agentury Fource Entertainment.

Stream: příliš krátké záchranné lano

V českém kulturním prostředí se (v chronologickém sledu) loňský rok odehrál takto: omezení počtu diváků na sto v jarních měsících následovalo plošné březnové ukončení koncertů ze dne na den. Jen pozvolné a opatrné uvolnění v letních měsících doprovázel strop pro počet návštěvníků festivalů a jiné restrikce. Podzim přinesl opětovné omezení kapacity a zakrátko následovala druhá plná stopka, jejíž dopad byl umocněný souběžným uzavřením restauračních zařízení (většina klubů hradí provoz nejen z koncertů, ale především z baru).

Počáteční šok nakrátko vystřídala euforie, že

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Hudba

Kulturní provoz

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější