Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Žádné individuální jednání. Finanční správa vyzývá živnostníky ke stažení žádosti o pomoc podle jednoho mustru

Budova Generálního finančního ředitelství v Praze. Foto: ČTK
Budova Generálního finančního ředitelství v Praze. Foto: ČTK

Finanční úřady některým žadatelům o kompenzační bonus píší, že pokud se chtějí vyhnout dalšímu prověřování oprávněnosti svých žádostí, mohou je stáhnout. Podle zjištění Deníku N se nejedná o specifický postup jednotlivých úředníků. Komunikace úřadů je totiž vždy stejná.

Kompletní audioverze článků jsou dostupné v rámci klubového předplatného společně s aplikací Deníku N, která umožňuje i offline poslech. Pokud ji ještě nemáte, nainstalujte si ji do svého mobilu.

Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné.

Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Co nejméně byrokratickou a rychlou pomoc zasaženým živnostníkům slibovala v listopadu ministryně financí Alena Schillerová, když finanční správa začala přijímat žádosti o kompenzační bonus za uzavření ekonomiky při podzimní vlně epidemie.

„V rámci jarního běhu jsme mezi podnikatele uvolnili přes 22 miliard a já pevně věřím, že tentokrát bude program neméně úspěšný, byť již daleko lépe cílený na ty skutečně nejvíce postižené podnikatelské činnosti,“ doplnila vicepremiérka.

Jenže jak vyplývá ze zkušeností řady žadatelů, pomoc je naopak velice byrokratická a spíše restriktivní než cílená. Schválení kompenzačního bonusu je často závislé na tom, k jakému úředníkovi se konkrétní žádost dostane. I podnikatelé dodávající pro stejnou firmu tak u různých finančních úřadů dopadají úplně jinak.

Deník N už informoval o tom, že finanční úřady některé živnostníky mimo oficiální cestu datovou schránkou vyzývají k tomu, aby své žádosti bez bližšího přezkoumání nároku ze strany úřadu vzali zpět. „Finanční úřady jsou instruovány k vedení neformální komunikace. Jedná se o standardní formu spolupráce mezi poplatníkem a správcem daně připuštěnou zákonem,“ sdělil Lukáš Heřtus z tiskového oddělení Generálního finančního ředitelství. „Rozhodně však nemá tato forma komunikace sloužit k nabádání, aby vzal žadatel svoji žádost zpět.“

Jenže podle zjištění Deníku N takové výzvy nejsou

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Koronavirus

Česko, Ekonomika

V tomto okamžiku nejčtenější