Vepřové hnije, online nákupy jsou předražené: brexit je zatím spíš cítit než vidět
Vrácené zboží z Británie končí v evropských skladech, firmy ho nechtějí brát zpět a možná jej spálí. Zákazník musí platit za proclení nákupů z Británie do EU a naopak. A platba kartou? Chystá se pětinásobný poplatek.
Angličanka Lisa Wapoleová si z norské stránky věnované kvalitním bundám objednala zboží v hodnotě 236 liber. V době objednávky jí stránka slibovala, že doprava bude zadarmo.
Žena z Norfolku, o níž psal britský Guardian, však zažila nepříjemné překvapení. Když si chtěla zboží vyzvednout, musela zaplatit dalších 121 liber. Dodatečná cena zahrnovala vyšší DPH, clo a další poplatky.
Lednem 2021 skončilo Británii přechodné období po odchodu z Evropské unie. Země s Unií na poslední chvíli podepsala obchodní dohodu, ale ta nepokrývá všechno. Bez cla by se mělo dovážet pouze to zboží, které se prokazatelně vyrobilo v Británii, respektive v EU. Ostatní je třeba proclít.
Zaklepe kurýr a podá vám fakturu
Lisa Wapoleová není jediná, koho vysoké dodatečné poplatky zaskočily; média jsou takových příběhů plná. Jak konstatuje BBC, proclení zboží je zodpovědnost zákazníka, nikoli prodejce. Ten často ani neví, jaké poplatky navíc se budou účtovat.
Podobné zkušenosti mají i mnozí Evropané. Když si z britského e-shopu objednali zboží, které nebylo vyrobené v Británii, přijde jim nejdřív výzva, aby zaplatili clo a