Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Elektrický Ikaros. Jak a proč létat oblohou na baterii

Elektrické letadlo Cora Kitty Hawk. Prozatím jen v představě designéra, ale Larry Page mu věří. Foto: Kitty Hawk Corporation
Elektrické letadlo Cora Kitty Hawk. Prozatím jen v představě designéra, ale Larry Page mu věří. Foto: Kitty Hawk Corporation

Zatímco elektromobily jsou žhavým tématem, elektrická letadla naprosto přehlížíme. Není divu, zatím nás neměla čím přesvědčit. Až jejich čas přijde, překvapí nás, kolik netušených výhod mají.

Pozvolné zpřísňování emisních limitů v automobilovém průmyslu má – mimo jiné – motivovat řidiče k nákupu elektrických vozidel. Ke stejnému účelu slouží úlevy na daních či poplatcích spojených s užíváním silnic. Nejúčinnější se zatím ukázaly v Norsku, jež v prosinci 2018 vykázalo dvě stě tisíc registrovaných elektrických automobilů a dalších sto tisíc hybridů; kombinace levné elektřiny z vodních elektráren a daňových výjimek je příčinou, proč aktuálně po severském království jezdí už cca 10 procent elektrických vozidel. To ovšem neznamená, že se rychlý růst po norském vzoru dá snadno napodobit ve střední Evropě. Norové, kteří generují 98 % své elektřiny ve vodních elektrárnách, mají ve vhodnosti své krajiny pro konstrukci přehrad velkou výhodu, jež je do Německa či České republiky nepřenosná.

Vybitá bateria váží stejně jako nabitá

Kromě silnic je tu však ještě nebe, a tam zatím motory na fosilní paliva naprosto dominují. Elektrizace letadel bude asi vůbec nejtěžší inženýrský počin pro následující generace dopravních vynálezců. Neznamená to ovšem, že by byl beznadějný. První vlaštovky již se do oblak podívaly a další se k tomu chystají.

Letadla na elektřinu bojují se stejným problémem jako elektroauta.

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Věda

V tomto okamžiku nejčtenější