Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Krásný most smrti a potu. Ocelový gigant nad mořem otevírá Číně cestu k dalšímu velkému snu

Velkolepý most je součástí neméně ambiciózního plánu Si Ťin-pchingovy vlády: spojit Hongkong a Macao s přilehlými městy na pevnině a celé území tak propojit v Oblast velkého zálivu. Na rozdíl od iniciativy Jeden pás, jedna stezka se tu hraje na vnitročínském písku, ovšem s jedním velkým "ale" - Hongkong a Macao k pevninské Číně váže princip "jedna země, dva systémy". Foto: Aly Song, Reuters
Velkolepý most je součástí neméně ambiciózního plánu Si Ťin-pchingovy vlády: spojit Hongkong a Macao s přilehlými městy na pevnině a celé území tak propojit v Oblast velkého zálivu. Na rozdíl od iniciativy Jeden pás, jedna stezka se tu hraje na vnitročínském písku, ovšem s jedním velkým „ale“ – Hongkong a Macao k pevninské Číně váže princip „jedna země, dva systémy“. Foto: Aly Song, Reuters

Za velkolepou stavbou nejdelšího mořského mostu na světě, který dnes po letech čekání konečně propojil Hongkong s Macaem a pevninskou Čínou, se skrývá ještě velkolepější plán. Ambiciózní iniciativa Oblast velkého zálivu, která údajně pochází z hlavy samotného Si Ťin-pchinga, v sobě tají sen o bohatství a světovém prvenství.

Věděli jste, že existují lidé, kteří milují předměty? Nikoli ve smyslu majetnickém, prahnout po věcech a hromadit je, ale skutečnou erotickou láskou. Američanka Erika LaBrie-Eiffel se, jak už její jméno napovídá, před lety zamilovala do kovové ikony Paříže, za niž se dokonce provdala, nebyla to však jediná monumentální stavba, která jí učarovala. Okouzlil ji také slavný most Golden Gate Bridge v San Francisku.

Zda někdejší vojačka americké armády měla už tu čest se zbrusu novým klenotem světové architektury na jihu Číny, nevíme. Jisté je, že slovy chvály nešetří cenami ověnčený inženýr Najím Husajn, jenž se za nadnárodní fimu Arup podílel na jeho návrhu. Most, který po letech čekání konečně spojil pevninskou Čínu s ostrovním Hongkongem a Macaem, je „krásný“, soudí Husajn.

Ocelový gigant

Nad grandiózní stavbou se skutečně tají dech. Je to ocelový gigant zbudovaný ze 420 tisíc tun kovu (pro srovnání, z takového množství by bylo přes 40 eiffelovek), který se nad deltou Perlové řeky pne v délce 55 kilometrů (pro druhé srovnání, Golden Gate Bridge měří necelé tři). A jako takový s přehledem vítězí v pomyslné soutěži o nejdelší most přes mořskou hladinu na světě. (Delta Perlové řeky je souhrnný název pro oblast Hongkongu, Macca a části pevninské provincie Kuang-tung, pozn. red.)

Nového čínského rekordmana tvoří hned tři visuté mosty, přičemž každá ze tří věží má jiný design: jedna připomíná stěžeň lodi, druhá tradiční čínský uzel a třetí delfína. Architekti navíc most schválně zvlnili do jemných oblouků, takže podle Husajna „připomíná hada“. „Vtip je v tom,“ vysvětlil inženýr v neděli pro hongkongský deník South China Morning Post, „že když přes most jako řidič jedete, vidíte na každém z těch mostů jiný tvar.“

A právě o řidiče tady jde. Most pokrývá šestiproudá vozovka, která dříve čtyřhodinovou jízdu mezi pevninským městem Ču-chaj a Hongkongem zkrátila na slabých 45 minut. A propojila Hongkong, kde se peníze ve velkém vydělávají, se „světovou metropolí sázek“

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Čína

Svět

V tomto okamžiku nejčtenější