Bude Božena slušné melodrama? Nejprve musí dospět, s Barborou si nevystačí!
Božena Němcová je fascinující osobou našich dějin a zdá se, že nastala příhodná doba na nové převyprávění jejího příběhu. Postavení žen ve společnosti prochází důslednou revizí, život této protofeministické ikony, jejíž život definovala snaha o emancipaci, tedy jistě nabývá na relevanci. Ustála Česká televize výzvu?
V první řadě je nutné smířit se s tím, že nemá smysl očekávat hluboké drama reflektující život či postavení Boženy Němcové. Minisérie nezapře přímočarost historického melodramatu. Hrdinka buď řeší svůj milostný život, nebo skáče mezi velkými událostmi s okázalým symbolickým významem, který nakonec někdo pro jistotu ještě vysloví nahlas. Celý příběh například začíná anekdotou u potoka, kdy mladá Barbora pomůže místní ženě porodit v křečích páté dítě, což „nenápadně“ slouží jako poučení pro dívku, jaký bude její úděl coby ženy – úděl, jemuž se bude tak vzpírat. Cestou k porodníkovi také poprvé potká svého budoucího manžela, který ji od toho momentu doprovází jako stín až do smrti. A aby to nebylo málo, celé příhodě přihlíží bláznivá Viktorka a šíleně se směje, abychom nezapomněli, že jde o budoucí Boženu Němcovou, která jednou napíše Babičku.
Tak těžkopádné vyprávění by bylo směšné v historickém dramatu, ale v melodramatu je zcela namístě. V něm lze scénu naplněnou (až přeplněnou) tolika věcmi považovat za dobře vymyšlenou a zorganizovanou. Stejně jako je příhodné, když Josef Němec (Jan Hájek) koupí od Barbořiny (Anna Kameníková, od třetí epizody přebere štafetu Anna Geislerová) rodiny divokého koně a s úsměvem hlásí, že nebyl problém umíněnou potvoru s trochou tvrdosti zkrotit.
Díky úvodní scéně z Barbořiny dospělosti víme, že
Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.