Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Jak dokážou umělci s pomocí Bauhausu protestovat proti polskému zákazu interrupcí

Kateřina Olivová a Alois Stratil v rámci projektu Piekło kobiet. Foto: Matěj Doležel, PLATO
Kateřina Olivová a Alois Stratil v rámci projektu Piekło kobiet. Foto: Matěj Doležel, PLATO

Ostravské PLATO dokazuje, že je institucí, která umí rychle reagovat na důležité společenské i politické podněty. V době, kdy je většina galerií nemůže své výstavy z důvodu protipandemických opatření prezentovat, připravilo projekt reflektující situaci kolem zákazu potratů v Polsku. Výsledná díla představuje ve výlohách svého sídla, díky čemuž jsou přístupná i přesto, že dveře galerie byly znovu uzavřeny.

Projekt Písek ve stroji je součástí dlouhodobého záměru galerie PLATO, která se rozhodla zabývat se v letošním roce tématem intenzit a řešit otázky zpomalení či životního prostředí, včetně jejich aktivistických rovin. Do původního dramaturgického plánu však opakovaně vstoupil lockdown, při kterém musely všechny galerie zůstat uzavřeny. Na ten jarní reagovala instituce přesunem do online prostředí, na podzimní projektem, o němž bude řeč na následujících řádcích. Jeho celý název zní Písek ve stroji – Piekło kobiet a využívá jedno z hesel současných polských protestů proti verdiktu Ústavního soudu, podle něhož polské ústavě odporuje možnost přerušit těhotenství, a to i v případě těžkého poškození plodu.

Protesty proti zamezení přístupu k legálním potratům v Polsku navíc rezonují i na Slovensku, kde sílí protesty proti snahám ženám zpřísnit přístup k interrupcím. „Když jsem se o tom dozvěděl, tak jsem se hrozně naštval,“ říká ředitel PLATO Marek Pokorný, „a začal jsem přemýšlet o tom, jak se k situaci můžeme postavit jako galerijní instituce a jak můžeme našimi prostředky vyjádřit projev solidarity.“

Výsledkem je

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Výtvarné umění

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější