Deník N

Humor chodí v Česku po dvou. Vyšly kompletní skeče Šimka a Soboty

Sebrané humory Šimka a Soboty. Foto: Supraphon
Sebrané humory Šimka a Soboty. Foto: Supraphon
Deník N zajišťuje fotografie za podpory Megapixel.cz.

Vydání deseti CD s nahrávkami skečů, dialogů, scének a písniček dvojice Miloslav Šimek a Luděk Sobota, kompletující jejich práci v letech 1977–1983, je jednak dokumentem své doby, jednak připomínkou toho, jak moc byl český humor postavený právě na kontrastu dvou komediálních typů.

Šimek a Sobota byl pojem. Podobně jako Suchý a Šlitr, Kaiser a Lábus, Šíp a Uhlíř nebo Werich a Voskovec, o nichž všech ještě také bude řeč. Dramaturgicky pečlivě připravený komplet jejich společného díla vydaný nedávno Supraphonem navazuje na komplet sedmnácti CD se sebraným dílem dvojice Miloslav Šimek & Jiří Grossmann 1966–1971, který vyšel v roce 2013, a následný box Šimek & Sobota & Nárožný 1971–1977, který shrnoval tvorbu Miloslava Šimka po smrti jeho životního parťáka Jiřího Grossmananna.

V té době Miloslav Šimek zkoušel, experimentoval, hledal. Nějakou dobu mu byli partnery zpěvák Pavel Bobek nebo hudební skladatel Angelo Michajlov, autor hudby k filmům Dívka na koštěti, Lucie, postrach ulice, Dobré světlo a dalším, nebo herec Petr Nárožný. Pak se po jeho boku objevil excentrický komik Luděk Sobota.

Byl to ostrý střih. Zatímco Jiří Grossmann vyznával jemný, gentlemanský, v tom nejlepším slova smyslu intelektuální humor, založený na vypilovaných slovních hříčkách a jemné parodii zkostnatělých frází a vyprázdněných dobových hesel, Sobotova doména byla v neslýchaných přebreptech, dýchavičné dikci a překotném chrlení absurdních asociací, kterým překvapoval nejen diváky, ale především sám sebe.

Krásně je to vidět například v nezapomenutelném skeči Nad dopisy diváků, který tento komplet obsahuje ve verzi, již Šimek a Sobota předvedli v rámci televizního silvestra. Ještě několikrát tuhle scénku přepracovali, ale zde ji slyšíme v původní, syrové podobně, s autentickou diváckou odezvou.

Zatímco Šimek zůstává stále tím odtažitým „pedagogem“, Sobota tu rozjíždí neuvěřitelnou škálu přeřeků, slovních tiků, absurdit, pazvuků a bláznivin, že vůbec nemusíte tušit, co byl pořad Nad dopisy diváků, aby vás tahle neuvěřitelná verbální exhibice strhla.

Podobně fungují i další skeče, byť spjaté s dobou svého vzniku, díky své jedinečné slovní vycizelovanosti se stávají nadčasovými. S odstupem času a při poslechu těchto a předchozích sebraných šimkovsko-grossmannovsko-sobotových „spisů“ je jasné, že v tomto případě šlo o humor zcela nadčasový. Mluvilo se svého času o tom, že po tragickém skonu Jiřího Grossmanna k sobě Miloslav Šimek již nenalezl adekvátního partnera. Minimálně Luděk Sobota dokázal,

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

V tomto okamžiku nejčtenější