Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Doma sklízela i urážky, v zahraničí ovace. Vila Tugendhat vyžaduje neustálou péči, říká Černá

Ředitelka vily Iveta Černá v křesle Barcelona vytvořeném speciálně pro vilu rodiny Tugendhatových. Foto: Petr Dvořák
Ředitelka vily Iveta Černá v křesle Barcelona vytvořeném speciálně pro vilu rodiny Tugendhatových. Foto: Petr Dvořák

Je tomu 90 let, co architekt Mies van der Rohe dostavěl ikonu moderní architektury. Ještě v prosinci roku 1930 se do svého vysněného domova Tugendhatovi nastěhovali. „Osud vily Tugendhat zrcadlí dějinné události 20. století se všemi pozitivními, ale i negativními důsledky, křivdami i etickými a emočními následky,“ říká ředitelka vily Iveta Černá.

Počet turistů musí být kvůli mikroklimatu vily omezený na maximálně 150, bez rezervace se dovnitř nedostanete. Jak vila Tugendhat zvládá návaly turistů?

Klíčovým momentem pro strmý růst zájmu o prohlídky byl rok 2012, kdy byla dokončena kompletní obnova vily. Od té doby ji navštívilo 335 tisíc zájemců. Možná se vám číslo nebude zdát tak alarmující, ale pro formát rodinného domu, leč nadstandardního, představuje skutečnou výzvu, jak adekvátně organizačně a logisticky dům představit a současně ho nepoškodit.

Chcete-li si zakoupit vstupenku do vily Tugendhat, vyžaduje to rezervaci s náležitým odstupem. V rámci otevírací doby můžete i bez rezervace navštívit zahradu propojenou s rodičovskou vilou Löw-Beer, nahlédnout skrze transparentní fasádu do interiéru skleněného pokoje a navštívit návštěvnické centrum v technickém podlaží včetně stálé expozice a krátkodobých výstav. Ovšem bez odborného výkladu…

Existuje nějaký typický návštěvník vily? Odkud nejdál se lidé přijeli podívat?

Z anket zaměřených na obyvatele Brna a turisty z konce 90. let a přelomu milénia vyplynulo, že valná většina z nich neměla tušení, jak se k vile dostat, a jen někteří věděli o existenci domu. Povědomí veřejnosti o vile se ovšem záhy výrazně změnilo a měl na tom zásluhu i zápis na listinu světového dědictví UNESCO a následný urputný boj o stavební rehabilitaci.

První porevoluční návštěvníci, zklamaní, že nevidí v objektu zlacené rokaje, křišťálová zrcadla a jiné znaky „historického luxusu“ byli vystřídáni

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Architektura

Památková péče

Kontext N

V tomto okamžiku nejčtenější