Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Chtěli jsme vytvořit mystery drama, edukativní linka byla až vedlejší, říká producent oceněného seriálu #martyisdead

Jakub Nemčok jako patnáctiletý Marty. Foto: Richard Hodonický, Mall.TV
Jakub Nemčok jako patnáctiletý Marty. Foto: Richard Hodonický, Mall.TV

V celkově přiškrcené koronavirové době oslavila česká audiovize obrovský úspěch. Seriál #martyisdead odvysílaný na Mall.TV získal včera mezinárodní cenu Emmy, vyhlašovanou Mezinárodní akademií televizních umění a věd v New Yorku. První Emmy pro české dílo v historii.

Je to vůbec poprvé, kdy české dílo cenu Emmy získalo. Osm dvanáctiminutových dílů seriálu zvítězilo v kategorii „Short Form Series“, která byla v rámci tohoto ocenění zavedena teprve v roce 2017.

Seriál s tématem kyberšikany byl inspirovaný programem Bezpečně na netu společnosti CZ.NIC, o který se stará Martin Kožíšek, původně expert na internetovou bezpečnost ve společnosti Seznam. Vypráví o chlapci Martinovi, který hned v prvních záběrech skončí pod koly automobilu a umírá. Zdrcení rodiče chtějí napsat na synův Facebook smuteční oznámení a začnou se znepokojením zjišťovat, že o synových aktivitách v digitálním prostředí vůbec nic nevěděli. Martin se totiž dostal do situace, kdy byl vydíraný za citlivé video, a zapletl se do věci, z níž nevěděl, jak ven.

Seriál vyrobila produkční společnost Bionaut, režie se ujal třicetiletý Pavel Soukup, který proslul jako tvůrce výrazných krátkých hororových filmů jako Lesapán nebo Domovoj, jinak se věnuje též tvorbě reklam. Autorem původního scénáře je Jaroslav Miška, později se k němu přidal Jan Stehlík. Tvůrci se těšili na rychlou práci, ale nakonec na seriálu pracovali tři roky, než jej dotáhli do finální podoby.

Vybrušování se vyplatilo. Seriál začal sbírat festivalové ceny. Na festivalu Serial Killer získal ocenění Nejlepší webseriál střední a východní Evropy, na Finále Plzeň cenu za nejlepší televizní projekt a internetový seriál, přední ocenění získal i v zahraničí v americkém Austinu a francouzské Marseilli.

Úspěšná jízda vyvrcholila v pondělí večer v New Yorku, zatímco Mall.TV vysílala v přímém přenosu slavnostní setkání s tvůrci a čekání na vyhlášení vítěze.

Deník N položil tvůrcům seriálu několik otázek.

Pavel Soukup

Režisér

Jak jste se k tomuto projektu dostal?

Když začínala Mall.TV, bavili jsme se o možné spolupráci a jednoho dne se zrodil námět na internetový seriál temnějšího ražení v kulisách dětského pokoje. S prvním námětem jsem přišel já, pak už to přebralo scenáristické duo Jaroslav Miška a Jan Stehlík. Nabídli jsme ten příběh produkci Bionaut a ta nad námi držela dramaturgický dozor.

Je vám osobně téma #martyisdead blízké?

Rozhodně. Nějakou formu šikany

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Televize

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější