Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Varování před bezhlavostí i narušením vzdělání. Jak se na návrat dětí dívají epidemiolog, statistička či demografka

education, school and pandemic concept - teacher wearing face protective medical mask for protection from virus disease teaching group of students in classroom
education, school and pandemic concept – teacher wearing face protective medical mask for protection from virus disease teaching group of students in classroom

Druhý díl velké ankety Deník N: Návrat dětí do škol provázejí obavy z šíření rozjeté epidemie i naděje, že trhliny ve vzdělávání a sociální dopady nebudou tak velké. Deník N oslovil 18 předních českých odbornic a odborníků z oborů, které s epidemií a jejím vývojem či dopady souvisí – imunologie, virologie, ekonomie, sociologie i matematické modelování. Jejich názory na otvírání škol se liší, v jednom zní však jednohlasně: je nutné zodpovědně testovat.

Ve středu se do škol vracejí prvňáci a druháci, při dalším zlepšování epidemiologické situace by měl brzo (možná už 23. 11.) nastoupit celý první stupeň a druhý ve střídavém režimu. Je to z vašeho pohledu (v této situaci) dobře, nebo špatně? Proč? A s jakými výhradami? Za jakých okolností a jak byste si další otvírání škol představoval/a?

Jan Kulveit působí na Institutu budoucnosti lidstva na Oxfordské univerzitě. Foto: University of Oxford

Školy lze otevřít bezpečně, ale i tak jako Česko v září

Jan Kulveit, expert na modelování a globální rizika, Oxfordská univerzita, člen vědeckého týmu, který pomáhal vytvořit protiepidemický systém PES

Otevření prvních dvou ročníků zvýší množství kontaktů a tím epidemické riziko. Na druhou stranu je podle špičkových ekonomů zavření škol drahé dlouhodobě, v horizontu desítek let. Studie ze zahraničí ukazují, že distanční vzdělávání není adekvátní náhrada a u prvních ročníků je to zjevně nejdražší a nejméně nahraditelné. Reprodukční číslo je teď menší než jedna. Čili nastává dilema, zda o něco intenzivnější brzdění stojí za ty škody ve vzdělávání. Osobně bych se opatrně klonil k otevření. Stručně řečeno, zavřené první ročníky jsou sice účinné, ale velmi drahé opatření, a stejné redukce přenosu covidu-19 lze dosáhnout jinde, s menšími škodami.

První díl velké ankety Deníku N si můžete přečíst zde.

Hlavní praktická otázka není, zda ano, nebo ne, ale za jakých podmínek. Školy lze otevřít relativně bezpečně, jako to udělaly některé jiné státy, nebo naopak zjevně nebezpečně, jako Česko 1. září. Většinu zbytečného rizika a případných škod by způsobilo

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Covid-19

Školství

Česko, Věda

V tomto okamžiku nejčtenější