Proč nechtít český Oxford
Komentář Karolíny Kašparové: Při hledání vzorů pro vylepšení chudého českého vysokého školství se logicky obracíme do zahraničí – modernější výuka, lepší péče o studenty, férovější formy zkoušení. U prestižních univerzit v Británii a USA však mnohdy platí heslo „be careful what you wish for“ (dej si pozor, co si přeješ). Na prvním místě totiž často stojí pouze zisk a současná pandemie velmi dobře ukázala, jak to studenty i vyučující poškozuje.
Jak již napsali jiní, české vysoké školství potřebuje nejen peníze, ale i změnu přístupu k výuce, vědcům i akademikům, na čemž už spousta organizací usilovně pracuje – Učitel naživo například usiluje o proměnu pedagogického vzdělání, cílem programu CERGE-EI je zase produkovat excelentní ekonomy podle amerického vzoru.
Nekritický obdiv k britským a americkým univerzitám a přebírání jejich modelů ovšem může přinést víc škody než užitku – především proto, že ignoruje důsledky jejich ekonomického fungování. Řešení nedostatků současného českého univerzitního vzdělávání by při nasazení téhle „kúry“ mohlo způsobit