Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Proč nechtít český Oxford

Britské a americké školy mnohdy fungují jako vzdělávací korporace. foto: Unsplash
Britské a americké školy mnohdy fungují jako vzdělávací korporace. foto: Unsplash

Komentář Karolíny Kašparové: Při hledání vzorů pro vylepšení chudého českého vysokého školství se logicky obracíme do zahraničí – modernější výuka, lepší péče o studenty, férovější formy zkoušení. U prestižních univerzit v Británii a USA však mnohdy platí heslo „be careful what you wish for“ (dej si pozor, co si přeješ). Na prvním místě totiž často stojí pouze zisk a současná pandemie velmi dobře ukázala, jak to studenty i vyučující poškozuje.

Jak již napsali jiní, české vysoké školství potřebuje nejen peníze, ale i změnu přístupu k výuce, vědcům i akademikům, na čemž už spousta organizací usilovně pracuje – Učitel naživo například usiluje o proměnu pedagogického vzdělání, cílem programu CERGE-EI je zase produkovat excelentní ekonomy podle amerického vzoru.

Nekritický obdiv k britským a americkým univerzitám a přebírání jejich modelů ovšem může přinést víc škody než užitku – především proto, že ignoruje důsledky jejich ekonomického fungování. Řešení nedostatků současného českého univerzitního vzdělávání by při nasazení téhle „kúry“ mohlo způsobit

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Školství

Komentáře, Kontext N

V tomto okamžiku nejčtenější