Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Kvůli covidu jsme nemohli dělat scény, říká o přesunu Superbu odborář. Škoda bude za emise platit „šílené pokuty“

Předseda podnikové rady odborů Kovo ze Škody Auto Jaroslav Povšík. Foto: ČTK
Předseda podnikové rady odborů Kovo ze Škody Auto Jaroslav Povšík. Foto: ČTK

Škoda Superb se po dvaceti letech přestane vyrábět v Česku. Vlajková loď české automobilky, kterou využívají i prezidenti, bude nově vyjíždět ze slovenského závodu u Bratislavy. Ten se potýká s nedostatečným vytížením kapacit, koncern Volkswagen do něj proto přesune i výrobu sedanu Passat, čímž na Slovensku vznikne asi tisíc pracovních míst. „Nedokázali jsme tomu zabránit,“ vysvětluje mladoboleslavský odborový předák Jaroslav Povšík, podle nějž jsou tyto kroky součástí strategie koncernového šéfa Herberta Diesse. Šéf odborů přiznal, že automobilka letos nesplní přísné emisní limity na vyrobená auta a bude muset platit velké pokuty.

Je přesun výroby z Česka na Slovensko překvapením?

Celá situace se vyvíjela velmi dlouho. První fází bylo spojení s rodinou vozidel Passat, který se stále vyrábí v elektrifikované továrně v německém Emdenu. Měl se nicméně postavit nový závod, kde se měla vyrábět také SUV Seat Ateca nebo Karoq. Jedná se o kapacity 300 tisíc aut ročně a tisíc zaměstnanců. Nicméně plán se začal později hroutit a Němci plány na jeho přípravu převzali. To byl tak silný moment, kterému jsme se nedokázali bránit. Nikdo nic neudělal, všem to bylo jedno. V říjnu nicméně bývalý premiér Pithart s bývalým ministrem průmyslu Vrbou napsali výzvu na podporu automobilového průmyslu, za což jsem jim vděčný.

Po politických krocích Recepa Tayyipa Erdoğana se v Turecku nemohl závod rozjet. Dostali jsme proto šanci a doufali, že investice půjde do Kvasin. Nicméně za zády se

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Ekonomika

V tomto okamžiku nejčtenější