Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Opatrně s tou regulací internetu. Od dobrých úmyslů je k cenzuře jen malý krůček

Regulaci internetu je potřeba hodně dobře promyslet, abychom to nepřehnali. Foto: Adobe Stock
Regulaci internetu je potřeba hodně dobře promyslet, abychom to nepřehnali. Foto: Adobe Stock

Komentář Lukáše Hendrycha: V Bruselu se v posledních měsících rodí bez nadsázky převratná legislativa, která má ambici změnit pravidla pro fungování internetu. Konkrétní podoba návrhu zatím není známa, legislativní balíček ale už nyní vzbuzuje velká očekávání, ale i kontroverze. Nejde totiž o nic méně než o jednu ze základních lidských svobod – svobodu slova.

Rozsáhlý balíček legislativních návrhů nese název Akt o digitálních službách (Digital Services Act, DSA) a Evropská komise jej oficiálně představí letos v prosinci. Návrhy by měly pokrýt celou řadu oblastí, od odpovědnosti online platforem typu Facebooku nebo Twitteru za obsah, který na ně jejich uživatelé nahrají, přes reformu pravidel hospodářské soutěže na internetu ve prospěch malých a středních podniků až po regulaci obchodních či politických reklam.

Podle dosavadních informací Komise v rámci úvah o možné právní odpovědnosti online platforem a internetových společností za obsah, který na ně nahrají jejich uživatelé, zvažuje rozlišování nezákonného (illegal) a škodlivého (harmful) obsahu. Takové dělení přitom podporuje i řada zemí včetně Visegrádské skupiny, internetové společnostiněkteří europoslanci. Pokud jde o nezákonný obsah, ten je jasně definován v právních řádech jednotlivých členských zemí. Příkladem může být tak zvaný hate-crime, sdílení a propagace teroristického obsahu, šíření dětské pornografie či v některých zemích (včetně Česka) třeba pomluva.

Při bližším pohledu na český trestní zákoník mohou být trestnými činy páchanými v online prostoru typicky třeba trestný čin hanobení národa, rasy, etnické nebo jiné skupiny podle § 355, trestný čin podněcování k nenávisti vůči skupině osob nebo k omezování jejich práv a svobod podle § 356, trestný čin nebezpečného vyhrožování podle § 353 či trestný čin šíření poplašné zprávy podle § 357.

Pokud se výše uvedené dělení v oficiálním návrhu Komise uplatní, je pravděpodobné, že online platformy budou mít – v případě přijetí takové legislativy – povinnost proti nezákonnému obsahu bojovat. Konkrétní způsob ale zatím není znám. V připravované legislativě se může objevit klasický princip notice and action, kdy budou sociální sítě povinny na nezákonný obsah reagovat až poté, co je na něj upozorní uživatelé či státní orgány.

Tento mechanismus má ale svá negativa. Může

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Názor

Komentáře

V tomto okamžiku nejčtenější